Sınıf öğretmenlerinin, 2007-2008 öğretim yılında kullanılmaya başlanan 1. devre müzik dersi öğretmen kılavuz kitaplarından yararlanma durumlarına ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: GÜLÇİN KESKİN

Danışman: MEHLİKA DÜNDAR

Özet:

Bu araştırmada, İlköğretim 1., 2. ve 3. sınıfları okutan sınıf öğretmenlerinin, müzik derslerinde 2007 İlköğretim Müzik Dersi Öğretim Programı dahilinde hazırlanmış olan Öğretmen Kılavuz Kitaplarından yararlanma durumları saptanmaya çalışılmıştır. Daha önce yapılmış olan araştırmalarda sınıf öğretmenlerinin müzik derslerinde sıkıntı yaşadıkları alanlar olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle bu araştırma üç boyutta ele alınmıştır. Şarkı, kulaktan şarkı öğretimi ve etkinlikler araştırmanın boyutlarını oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmış ve öğretmenlere 31 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Ankette yer alan sorular 1:hiç katılmıyorum, 2:az katılıyorum, 3:kısmen katılıyorum, :4büyük ölçüde katılıyorum, 5:tamamen katılıyorum olacak şekilde 5'li likert tipi seçeneklerden oluşmaktadır. Çalışmada yer alan analizler SPSS 18.0 (PASW 18.0) paket program kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın örneklemini; Ankara İli; Çankaya, Yenimahalle, Mamak, Altındağ ve Keçiören ilçelerinin her birinden 3'er okul, toplamda 15 okul ve bu okullardan ankete katılan 109 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. İlköğretim müzik eğitiminde şarkı temel materyaldir ve şarkının niteliği müzik eğitimi açısından büyük önem teşkil etmektedir. Bu nedenle araştırmada, sınıf öğretmenlerine uygulanan anketlerde şarkılara ilişkin görüşlerine ulaşılmaya çalışılmıştır. Kılavuz kitaplarda yapılandırmacı anlayışın temel prensiplerinden biri olan kalıcı izli esas öğrenme etkinlikler aracılığıyla olur ilkesinden hareketle yaparak yaşayarak öğrenme gerçekleşmesi için, şarkı öğretimi; öğrencinin müzik derslerinde daha aktif olması ve yaratıcılığının geliştirilebilmesine olanak tanıyan farklı öğretim yöntemleriyle zenginleştirilmiştir. Kulaktan şarkı öğretiminin içerisinde, ağırlıklı olarak Orff ve drama yöntemleri kullanılmış ve şarkı öğretimi daha aktif etkinliklere dönüştürülmüştür. Bu nedenle araştırmada sınıf öğretmenlerine, kulaktan şarkı öğretme durumlarının yanı sıra, ekinlikleri gerçekleştirme-geliştirme durumlarına yönelik de sorular yöneltilmiştir. Elde edilen veriler ışığında sonuçlar ve öneriler sunulmuştur. Ortaya çıkan en belirgin sonuç öğretmenlerin kılavuz kitaplarda, yalnızca notası verilmiş olan şarkıları öğrenmede sıkıntı yaşadıklarıdır. Sınıf öğretmenlerinin etkin ve etkili bir müzik dersi gerçekleştirebilmeleri için en temelde şarkılara hakim olmaları gerekmektedir, bu nedenle şarkıları daha kolay öğrenebilmeleri ve öğretebilmeleri için her şarkının birer kaydının öğretmenlere ulaştırılması bir gerekliliktir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin, Orff ve drama yöntemlerini ders içinde etkili bir şekilde kullanabilme bilgi birikimine sahip olmadıklarını düşündükleri ve bu alanlarla ilgili birer hizmet içi eğitime istekli oldukları görülmüştür.