FEN EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLASIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BASARISINA, TUTUMUNA, AKADEMİK RİSK ALMA DÜZEYİNE VE KALICILIĞA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif ÇELİK

Danışman: MAHMUT SELVİ

Özet:

Bu arastırmanın amacı, fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklasımının etkililiğini belirlemekle birlikte, ilköğretim 6. sınıf Fen ve Teknoloji dersinde Madde ve Isı ünitesinin öğretiminde uygulama öncesi ve sonrasında probleme dayalı öğrenme yaklasımının öğrencilerin akademik basarısına, bilgilerin kalıcılığına, fen ve teknoloji dersine yönelik tutumuna ve öğrencilerin akademik risk alma düzeylerine etkisi olup olmadığını incelemektir. Bu arastırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıstır. Deney grubunda probleme dayalı öğrenme yaklasımı, kontrol grubunda ise geleneksel öğrenme yöntemi kullanılarak Fen ve Teknoloji müfredatı çerçevesinde uygulamalar yapılmıstır. Uygulama, 20072008 öğretim yılının ikinci döneminde Eskisehir ili, Alpu ilçesinde bulunan bir ilköğretim okulunda 6. sınıfta öğrenim gören 42 öğrenci ile, haftada 4 ders saati olmak üzere 5 haftada gerçeklestirilmistir. Arastırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen modeline göre Akademik Basarı Testi, Fen ve Teknoloji dersine yönelik Tutum Ölçeği ve Akademik Risk Alma Ölçeği uygulamanın baslangıcında ve bitiminde olmak üzere iki kez uygulanmıstır. Sontestin uygulanmasından 10 hafta sonra Akademik Basarı Testi deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilere kalıcılık testi olarak uygulanmıstır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizlerinde SPSS programından yararlanılmıstır. Arastırmada istatistiksel olarak analiz edilen sonuçlar, Madde ve Isı ünitesinde probleme dayalı öğrenme yaklasımıyla yapılan öğretimin öğrencilerin akademik basarılarını ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarını gelistirmede, ayrıca bilgilerin kalıcılığını artırmada etkili olduğu sonucu ortaya çıkmıstır. Bu bulgular ısığında probleme dayalı öğrenme yaklasımının uygulamalarına yönelik ve ileride yapılabilecek bilimsel arastırmalara dair öneriler sunulmustur.