Tarih öğretiminde sanal muzelerin kullanılmasının 10.sınıf öğrencilerinin tarih dersine yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: SALİH YILDIZ

Danışman: BAHADIR KILCAN

Özet:

Bu araştırmada; ortaöğretim 10. sınıf tarih dersinde "Dünya Gücü: Osmanlı Devleti (14531600)" ünitesinin sınıf ortamında sanal müze gezileri kullanılarak yapılan öğretimin öğrenci başarısına ve tarih dersine yönelik tutuma etkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada "ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen" tercih edilmiştir. Araştırma 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Ankara ili, Gölbaşı ilçesinde bulunan özel bir ortaöğretim okulunda öğrenim gören 10/A ve 10/B şubelerindeki öğrenciler üzerinde uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen tarih dersine yönelik tutum ölçeği ve ilgili üniteye yönelik başarı testi kullanılmıştır. Uygulama bizzat araştırmacı tarafından sınıf ortamında gerçekleştirilmiştir. Tezin konusuna ilişkin uygulama alanı olarak, internet ortamında sanal müze ziyareti imkânı sunan belirli müzeler seçilmiştir. Veri toplama aracından elde edilen veriler; SPSS istatistik programında yer alan bağımlı ve bağımsız gruplar için t-testi analizleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen genel sonuca göre; deney grubu öğrencilerinin tarih dersine yönelik tutumlarında ve üniteye ilişkin başarılarında anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Sanal müze gezileri; deney grubu olarak belirlenen 10/A sınıfındaki öğrencilerin akademik başarılarının ve tarih dersine ilişkin tutumlarının artışında etkili olmuş denebilir.