Keloğlan masallarının bilişsel gelişim açısından incelenmesi (6-12yaş)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: FATMA TUBA TÜRKAN

Danışman: HAMİYE DURAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, çocuk dilinin fonksiyonları ile Keloğlan Masalları'nda geçen kelimeler, kelime grupları ve cümleler arasındaki benzerliği ortaya koymaktır. Bu benzerliğin tespit edilmesinde J.Piaget'nin dil ve düşünme hakkındaki kuramsal görüşlerinden istifade edilmiştir. Keloğlan Masalları'nın çocukların bilişsel gelişimi bakımından önemli olması araştırma konusunun seçilmesinde etkilidir. Çalışmanın kavramsal çerçevesinde masal bilgisi ve bilişsel gelişim ile ilgili bilgiler yer almaktadır. Araştırma evrenini Tahir Alangu'nun kitabında yer alan 12 tane Keloğlan Masalı oluşturmaktadır. Bu masallar J.Piaget'nin çocuk dilinin fonksiyonlarını sınıflandırmasından istifade ederek analiz edilmiştir. Masalda geçen kelime ve kelime grupları bu sınıflandırmanın uygunluğuna göre gruplandırılmıştır. İncelenen masallar nitel bir yöntemle değerlendirilmiştir. Ayrıca araştırmada bir betimsel model kullanılmıştır. Yapılan analizlerde Keloğlan Masalları'nda çocukların bilişsel gelişimi ile paralel bir dil kullanıldığı belirlenmiştir. Masallarda geçen kelime ve kelime gruplarında egosantrik ve toplumsal dilin özellikleri açısından incelenmiştir. Egosantrik dile göre masallarda yer alan tekrarların çocukların dil gelişimine katkı sağladığı tespit edilmiştir. Masallardaki monologlar türlerine ve içeriklerine göre sınıflandırılmıştır. Toplumsallaşmış dile göre uygun bilgi analiz edilmiştir. Masallardaki eleştiri , alay, emir ve tehditler ile ilgili cümleler çocuk dili ve eğitimi açısından değerlendirilmiştir. Sonuç olarak; Çocuk dilinin fonksiyonlarıyla benzerlik göstermesi nedeniyle Keloğlan Masalları'nın önemini vurgulayan sonuçlar elde edilmiştir.