9-12 yaş grubu keman çalan çocukların benlik saygı düzeyleri ile keman dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: SEVİLAY KALAY

Danışman: BELİR TECİMER

Özet:

Bu araştırmanın amacı keman dersi alan 9-12 yaş grubu çocukların benlik saygı düzeyleri ve keman derslerine yönelik tutumlarını demografik değişkenlere göre belirlemek ve öğrencilerin benlik saygı düzeyleri ile keman dersine yönelik tutumları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını tespit etmektir. Araştırmanın evrenini Ankara ilinde mevcut müzik kurslarında keman dersi alan 9-12 yaş grubu çocukları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise Ankara ili, Çankaya ilçesinde bulunan 9-12 yaş grubundaki keman çalan 281 öğrenci temsil etmektedir. 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Çankaya ilçesindeki müzik kurslarında, keman eğitimi gören bu öğrencilere Coopersmith Benlik Saygı Ölçeği, Keman Dersine Yönelik Tutum Ölçeği ve Kişisel Bilgiler formu uygulanmıştır. Bu araştırma ile elde edilen bulgulara göre Genel, Ev-Aile, Sosyal ve Akademik benlik saygısı alt boyutlarında keman dersine yönelik tutum arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Keman dersine yönelik tutum ile Ev-Aile, Sosyal ve Akademik benlik saygısı boyutu arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki sonucu elde edilmiştir. Kız öğrencilerin Genel Benlik Saygısı, Sosyal Benlik Saygısı, Ev-Aile Benlik Saygısı ve Akademik Benlik Saygısı puan ortalamaları erkek öğrencilerinkine göre anlamlı seviyede daha yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin yaşları ile benlik saygıları arasında ise anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Öğrencilerin annelerinin öğrenim durumlarına göre benlik saygıları karşılaştırıldığında Genel, Ev-Aile, Sosyal ve Akademik benlik saygıları arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Babalarının öğrenim durumlarına göre ise Genel, Ev-Aile ve Akademik benlik saygıları arasında anlamlı bir ilişki görülmüştür. Bunların yanı sıra, Genel, Sosyal ve Ev-Aile benlik saygısı puan ortalamalarının, öğrencilerin keman çalma sürelerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı, piyano eşlikli keman çalmayan öğrencilerin de Genel Benlik Saygısı puan ortalamalarının anlamlı seviyede daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Keman konseri veren öğrencilerin ise Sosyal Benlik Saygısı puan ortalamaları, hiç keman konseri vermeyen öğrencilerinkine göre anlamlı derecede daha yüksek bulunmuştur. Ancak öğrencilerin grup/bireysel çalışma etkinliklerine göre benlik saygıları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Ayrıca öğrencilerin Ev-Aile Benlik Saygısı puan ortalamalarının öğretmenlerinden algıladıkları sevgi durumuna göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Buna ek olarak ailesinde çalgı çalan biri olan öğrencilerin Sosyal Benlik Saygısı, Ev-Aile Benlik Saygısı ve Akademik Benlik Saygısı puan ortalamaları ailesinde çalgı bulunmayan öğrencilere göre anlamlı derecede daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Keman Dersine Yönelik Tutum puan ortalamalarının cinsiyete ve öğretmenlerinden algıladıkları sevgi durumuna göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Ancak, öğrencilerin keman dersine yönelik tutum puan ortalamalarının yaşlarına, annelerin ve babalarının öğrenim düzeylerine, kaç yıldır keman çalıyor olmalarına, grup/bireysel etkinliklerine, piyano eşlikli çalışma durumlarına, konser verme durumlarına ve ailelerinde çalgı çalan birinin bulunup, bulunmamasına göre anlamlı bir farklılık elde edilmemiştir.