Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Duygu Düzenleme Becerileri İle Ebeveynlerinin Sosyal Sorun Çözme ve Çocuklarının Olumsuz Duygularıyla Baş Etme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitim Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEDA ÖZKAN

Danışman: Saide Özbey

Özet:

Araştırma 48-66 aylık çocukların duygu düzenleme becerileri ile ebeveynlerin sosyal sorun

çözme ve çocukların olumsuz duygularıyla baş etme becerileri arasındaki ilişkinin

incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi

Formu” “Sosyal Problem Çözme Envanteri – Kısa Formu” “Çocuğun Olumsuz

Duygusuyla Başa Çıkma Ölçeği” “Duygu Düzenleme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma

ilişkisel tarama modelindedir. Çalışmanın evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında

Ankara ili merkez ilçesi Altındağ’da bulunan, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anaokulu ve

anasınıflarına devam eden, gelişim bakımından yetersizliği olmayan, 48-66 aylık çocuklar

oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini evrenden tesadüfi küme örnekleme formülü

kullanılarak belirlenmiş 322 çocuk ve ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırma sonucunda

çocukların duygu düzenleme becerilerinin, çocuğun cinsiyeti, kardeş sayısı, doğum sırası,

okul öncesi eğitime devam süresi, okul türü, aile türü, anne-baba yaşı, anne-baba öğrenim

durumu, annenin çocuğa ayırdığı zaman değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği

(p<0.50), babanın çocuğa ayırdığı zamana göre ise çocukların lehine anlamlı farklılık

gösterdiği (p<0.50) saptanmıştır. Annelerin sosyal problem çözme becerileri

incelendiğinde, anne-baba yaşı değişkenlerinin anlamlı farklılık göstermediği (p<0.50)

saptanmıştır. Anne öğrenim durumuna göre ilkokul mezunu annelerin, baba öğrenim

durumuna göre öğrenim durumu yükseldikçe babaların, anne çalışma durumuna göre

çalışmayan annelerin ve baba mesleğine göre işçi ve yardımcı profesyonel mesleğe sahip

olan babaların lehine anlamlı farklılıklar gösterdiği (p>0.50) saptanmıştır. Ebeveynlerin

çocuklarının olumsuz duygularıyla başa çıkma ölçeğinden aldıkları puanların anne yaşı,

baba öğrenim düzeyi, anne çalışma durumu ve baba mesleği değişkenlerine göre anlamlı

farklılık göstermediği (p<0.50) saptanmıştır. Baba yaşına göre küçümseyici tepkiler ve

cezalandırıcı tepkiler alt boyutlarında 20-30 yaş babalar lehine, anne öğrenim durumuna

göre küçümseyici tepkiler alt boyutunda ilkokul mezunu anneler lehine anlamlı farklılıklar

gösterdiği (p>0.50) saptanmıştır. Çocuğun duygu düzenlemesiyle ebeveynin sosyal sorun

çözme becerileri arasında negatif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır.

Çocuğun duygu düzenlemesiyle, ebeveynlerin çocuklarının olumsuz duygularıyla başa

çıkmaları arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Duygu Düzenleme Becerileri, Sosyal Sorun Çözme

Olumsuz Duygularla Başetme.