İlköğretim 2. kademe (6. sınıf) görsel sanatlar dersinde kopya yönteminin öğrencilerin sanatsal çalışmalarına etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: MELİKE TEKİN

Danışman: MELİHA YILMAZ

Özet:

Araştırmada, İlköğretim 6. Sınıf görsel sanatlar dersinde kopya yönteminin öğrencilerin sanatsal çalışmaları üzerinde etkisinin olup olmadığı araştırılarak ele edilen bulgular doğrultusunda sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmada bilimsel araştırma yöntemi olarak, deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın yönteminde 6. Sınıf öğrencilerinden oluşan denek havuzundan random atama ile deney- kontrol grupları oluşturulmuştur. Kontrol grubuna hazırlanan ders planına göre ders işlenmiş ve Oyunlarımız ı konu alan bir çalışma yaptırılmıştır. Deney grubuna ise, önce aynı konuya uygun seçilen İbrahim Balaban'ın Salıncakta Çocuklar isimli eserinin kopya resmi yaptırılmıştır. Daha sonra, kontrol grubuna uygulanan ders planının aynısı uygulanmış, ardından Oyunlarımız konulu bir çalışma yaptırılmıştır. Deney sonunda deney ve kontrol gruplarının yaptıkları Oyunlarımız konulu çalışmalar değerlendirme kriterleri doğrultusunda uzmanlar tarafından değerlendirilerek elde edilen bulgular araştırmanın özünü oluşturmuştur. Araştırmanın evrenini ve örneklemini Ankara Yenimahalle ilçesine bağlı Batıkent semtinde bulunan Abay İlköğretim Okulundaki 6. Sınıf öğrencilerinden toplam 50 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, veri kaynakları öğrenci çalışmaları olup veri toplama tekniği olarak resim inceleme yöntemi kullanılmıştır. Öğrenciler tarafından oluşturulan resimler 3 uzman tarafından değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde, uzmanların her bir öğrencinin resmine, her bir kriter için verdikleri puanların ortalaması alınarak puan setleri oluşturulmuştur. Bu puanlar yüzde ve frekans hesaplamaları ile tablolaştırılmıştır. Verilerin analizinde Mann-Whitney U kullanılmıştır. Mann-Whitney U ile elde edilen istatistiksel sonuçlara göre alt amaçlara yanıt aranmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ve sonuçlar şöyledir: Değerlndirme kriterlerinden elde edilen bulgular doğrultusunda anlamlı farklılıklar saptanıp kopya yönteminin öğrenci çalışmaları üzerindeki etkileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Kopya yöntemi uygulanan deney grubu ile kopya yöntemi uygulanmayan kontrol grubu arasında Kompozisyonda Özgünlük, Hayal Gücünü Kullanma, Biçim Zenginliği, Özgünlüğü, Ayrıntılara Yer Verme, Renk Kullanımı (Renk Karışımları, Renk Zenginliği, Özgün Renk Kullanımı), Mekan, Hareket-Ritim, Çalışmanın Konuya Uygunluğu kriterlerinin istatistiksel analiz sonucuna göre anlamlı bir farklılık yoktur sonucuna varılmıştır. Çalışmanın Tamamlanması kriterinden deney grubu ve kontrol grubu arasında istatistiksel analiz sonucuna göre deney grubu lehine anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. Kopya yönteminin öğrencinin yaratıcılığının gelişimine etkisi açısından incelenen kriterlerin istatistiksel analiz sonucuna göre, deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir farklılığa ulaşılamamıştır. Bu bulgulardan hareketle kopya yönteminin öğrencinin yaratıcılığına etkisinin olmadığı sonucuna varılmıştır.