Erken Sayı Ölçeklerinin Türkçeye Uyarlanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZELİHA SOLAK

Danışman: Ayşe Dilek Öğretir Özçelik

Özet:

Bu çalışma, David Purpura tarafından geliştirilen Erken Sayı Ölçeklerinin (2015) Türk dili

ve kültürüne uyarlanması için yürütülen nicel bir çalışmadır. Uyarlanan bu ölçek 12 farklı

alt ölçekten ve toplam 71 maddeden oluşmaktadır. Alt ölçekler sırasıyla birebir sayma ve

kardinal, grup oluşturma, gruplara göre sayma, hızlı sayma, sayı karşılaştırma, grup

karşılaştırma, sıralama, sayı tanıma, miktar-sayı eşleştirme, hikayeleştirilmiş problemler,

toplama ve çıkarma bölümlerinden oluşmaktadır. Süreç, Uluslararası Test Komisyonu

(2017) tarafından yayınlanan uyarlama aşamaları takip edilerek gerçekleştirilmiştir. Çalışma

kapsamında, ölçeğin araştırma için kullanılması ve uygulanması için ölçek geliştirici ile

iletişime geçilip izin alınmış ve materyaller istenmiştir. Ölçek materyalleri, İngiliz dili

uzmanları tarafından Türkçeye çevrilmiş ve çevrilen ölçek konu alan uzmanları tarafından

incelenmiştir. Anaokullarında uygulamaya başlamadan önce Milli Eğitim Bakanlığı’ndan

uygulama izni alınmış ve uygulama uygunluğu için ilgili okulların yöneticileri ile

görüşülmüş ve araştırma süreci hakkında bilgi verilmiştir. Uygulama odası ihtiyacı ve

uygulama süresinden dolayı uygun örnekleme yöntemi ile pilot çalışmaya beş yaş 18 gönüllü

çocuk, ana uygulamaya beş yaş 363 gönüllü çocuk dahil edilmiştir. Ölçeğin test tekrar test

güvenirlik çalışması için ise aynı örneklem içerisinden 72 çocuğa tekrar uygulama

yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak Erken Sayı Ölçekleri, Çocuk Onay Formu ve Aile

İzin Formları kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analiz edilmesi için LISREL programı

kullanılarak Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmış, SPSS programı ile test tekrar test katsayıları, alt testler arası korelasyonlar ve TAP (Test Analysis Program) bilgisayar

programı ile madde istatistikleri hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda, Erken Sayı

Ölçeklerinden birebir sayma ve kardinal, grup oluşturma, gruplara göre sayma, hızlı sayma,

sayı karşılaştırma, sıralama, sayı tanıma, miktar-sayı eşleştirme, hikayeleştirilmiş

problemler ve toplamanın beş yaş grubu için geçerli ve güvenilir olduğu kabul edilmiştir.

Çıkarma ve grup karşılaştırma alt ölçeklerinin ise kullanılamayacağı sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Erken Sayı, Erken Sayı Becerileri, Matematik