Türkiye'de yükseköğrenim görecek yabancılar için özel amaçlı Türkçe öğretimine yönelik program geliştirme: Bir model önerisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: MUSTAFA ULUTAŞ

Danışman: MEHMET KARA

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Uşak Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi'nde öğrenim görecek yabancı uyruklu öğrenciler için özel amaçlı Türkçe öğretim programı geliştirmektir. Programın bu fakültede öğrenim görecek yabancı uyruklu öğrencilerin hedef durumlarda karşılaşacakları dil sorunlarının üstesinden gelmelerine yardımcı olması öngörülmektedir. Fakültedeki yabancı uyruklu öğrencilerin dil sorun ve ihtiyaçları, elli sekiz öğrenciye uygulanan mevcut durum analizi anketi, bu öğrencilerin arasından on kişiyle yapılan görüşme ve fakülte öğretim üyelerinden beş kişiye uygulanan ihtiyaç ve içerik belirleme formu kullanılarak belirlenmiştir. Fakültede öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin dil ihtiyaçları ile ilgili verilerden hareketle bu ihtiyaçları karşılamaya yönelik amaçlar ve kazanımlar oluşturulmuştur. Bu amaç ve kazanımlar yabancı uyruklu öğrencilerin geliştirmeye ihtiyaç duydukları okuma, dinleme, yazma ve konuşma becerilerini içermektedir. Ayrıca alanla ilgili içeriğin öğretilmesine ilişkin içerik hedefleri de belirlenmiştir. İhtiyaç ve içerik belirleme formu verilerine göre belirlenen kaynak kitaplar incelenmiş ve bu kitaplarda en sık kullanılan alanla ilgili sözcük, sözcük grupları ve terimlerden oluşan İlk 1000 Sözcük Listesi oluşturulmuştur. Yine ihtiyaç ve içerik belirleme formundan elde edilen veriler ve bu sözcük listesinden yararlanarak incelenen kaynaklardan, alan içeriğini en iyi yansıtacak metinler seçilmeye çalışılmıştır. Program içeriği, modüller hâlinde hazırlanmış ve seçilen metinler yardımıyla etkinlikler tasarlanmıştır. Programda, ilgili etkinliklerin nasıl yapılacağına ilişkin yönergelere yer verilmiştir. Program kazanımlarının modüllerde kullanılma durumlarını gösteren bir belirtke tablosu hazırlanmış ve bu tablodan yararlanarak her bir modülün sonuna konu alanı değerlendirme soruları eklenmiştir. Çalışmanın sonuç bölümünde tasarlanan program ile ilgili ulaşılan sonuçlar ifade edilmiştir. Ayrıca özel amaçlı Türkçe öğretimi alanı ile ilgili birtakım tespitler ve önerilere yer verilmiştir.