BİLİMSEL ETKİNLİKLERİN BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİSİNE, KAVRAM BAŞARISINA ve TUTUMUNA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NURCAN UZEL

Danışman: ALİ GÜL

Özet:

Araştırmanın amacı, biyoloji öğretmen adaylarına balık toksikolojisi konusunda bilimsel etkinlikler uygulayarak bilimsel süreç becerileri, kavram bilgileri ve biyoloji laboratuvarına yönelik tutumları üzerindeki etkisini incelemektir. Çalışma grubu olarak, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı 3. sınıfında okuyan 30 öğrenci seçilmiştir. Araştırmanın deney ve kontrol grubu random yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak, bilimsel süreç (işlem) becerileri testi (TIPS II) ile araştırmacı tarafından geliştirilen kavram başarı testi ve biyoloji laboratuvarı tutum ölçeği kullanılmıştır. Ölçme araçlarının uygulanması sonucu elde edilen veriler SPSS istatistik programı ile analiz edilmiştir. Veriler değerlendirilirken, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin ilk olarak uygulama öncesi ve sonrası arasında, ikinci olarak uygulama sonrasında bilimsel süreç becerileri, kavram başarıları ve biyoloji laboratuvarına yönelik tutumları açısından ne şekilde etkilendiği belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrenci merkezli bilimsel etkinliklerin, öğretmen merkezli geleneksel öğretim yaklaşımına göre öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini, kavram başarılarını ve biyoloji laboratuvarına yönelik olumlu tutumlarını artırmada etkili olduğu bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Bilimsel Etkinlik, Öğretim Yöntemi, Bilimsel Süreç Becerisi, Tutum, Biyoloji Eğitimi