Anasınıfına Devam Eden 60-72 Aylık Çocukların Matematiksel Akıl Yürütme Becerilerine Piyano Destekli Müzik Etkinliklerinin Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ceren Doğan

Danışman: BELİR TECİMER

Özet:

Bu araştırmanın amacı ana sınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların matematiksel akıl yürütme becerilerine Piyano Destekli Müzik Etkinlikleri'nin etkisini tespit etmektir. Bu araştırma bir deneysel çalışmadır ve ön-test ve son-test kontrol gruplu deneysel desenden faydalanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Ergül tarafından 2014'de geliştirilen Erken Matematiksel Akıl Yürütme Becerileri Değerlendirme Aracı kullanılmıştır. Ölçeğin ölçme-tümevarım, ölçme-tümdengelim, veri analizi ve olasılıktümevarım, veri analizi ve olasılık-tümdengelim olmak üzere dört alt boyutu bulunmaktadır. Ölçme alanı tümevarım akıl yürütme alt boyutunda uzunluk, ağırlık, alan ve hacim ölçme ile sonuçları karşılaştırma ve zaman sıralaması ile ilgili sorular bulunmaktadır. Ölçme alanı tümdengelim akıl yürütme alt boyutunda eldeki sonuçların doğruluğunu anlama ve sözel karşılaştırma problemleri irdelenmektedir. Veri analiziolasılık alanları tümevarım akıl yürütme alt boyutunda şekillerin özelliklerini bilme ve grafik oluşturma alanları yer almaktadır. Veri analizi-olasılık alanları tümdengelim akıl yürütme alt boyutunda ise resim inceleme ve resimdeki durumu tahmin etme, grafik okuma ve sonuçlarını söyleme ve olasılık belirleme konuları ile ilgili sorular yer almaktadır. Piyano Destekli Müzik Etkinlikleri, Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan etkinlik planı şablonuna göre araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Etkinliklerin hazırlık sürecinde erken piyano eğitimi ile ilgili alan-yazın ve metotlar incelenmiştir. Ardından, araştırmacı tarafından hazırlanan etkinlik planlarının geçerlilik ve güvenilirliği için çeşitli alanlarda uzman görüşlerine başvurulmuştur. Son şekli verilen etkinlik planlarının ana sınıfına devam eden 25 çocuğa haftada iki kez pilot uygulaması yapılmıştır ve uygulama sekiz hafta sürmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Milli Eğitim Bakanlığı Ankara ili Çankaya İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı ilköğretim okulları bünyesinden seçilmiş iki ana sınıfında öğrenim gören çocuklardır. Grupların oluşturulmasında ölçekte yer alan demografik değişkenler açısından da eşit bir dağılım dikkate alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubuna ön-test uygulanmasının ardından deney ve kontrol grupları, test puanlarının veri toplama aracındaki bütün alt boyutlarda anlamlı fark göstermeyeceği şekilde düzenlenmiştir. Deney ve kontrol grupları 16'şar çocuk içermektedir ve çalışma grubu toplam 32 çocuktan oluşmaktadır. Deney grubuna araştırmacı tarafından hazırlanan etkinlikler 8 hafta boyunca haftada iki kez 20 dakika süreyle uygulanmış, kontrol grubuna ise her hangi bir işlem yapılmamıştır. Pilot çalışmada etkinliklerin küçük gruplar üzerinde daha etkili olduğunun tespit edilmesi sebebiyle etkinlikler sınıf mevcudu 8-10 kişilik gruplara bölünerek yapılmıştır. Deney sürecinin ardından çalışma grubuna Erken Matematiksel Akıl Yürütme Becerileri Değerlendirme Aracı son-test olarak tekrar uygulanmıştır. Verilerin analizi SPSS 16.0 for Windows programıyla yapılmıştır. Çalışma grubunun 32 çocuktan oluşması sebebiyle küçük örneklemlerde daha güvenilir sonuç veren non-parametrik hipotez testleriyle sonuçların analizi yapılmıştır. Ön-test uygulamasının ardından deney grubu çocuklarıyla, kontrol grubu çocuklarının erken matematiksel akıl yürütme becerileri ön-test alt boyut puanları İki Bağımsız Örnek İçin Non-Parametric Mann-Whitney U Testi ile analiz edilmiş, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Bağımsız değişkenin deney grubuna uygulanmasının ardından aynı test son-test verilerine de uygulanmıştır. Piyano Destekli Müzik Etkinlikleri'nin çocukların erken matematiksel akıl yürütme becerilerinin alt boyutlarını etkileyip, etkilemediğini sınamak için, deney ve kontrol gruplarının son-test puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde bir farklılaşma olup olmadığını saptamak amacıyla Eşleştirilmiş Örnekler İçin Non-Parametric Willcoxon İşaretli Sıralar Testi yapılmıştır. Sonuçlar tablolar halinde verilmiş, ana sınıfları için hazırlanan Piyano Destekli Müzik Etkinlikleri'nin erken matematiksel akıl yürütme becerilerine etkisi hakkında bir yargıya varılmaya çalışılmıştır. Verilerin analizi sonucunda erken matematiksel akıl yürütme becerilerinin tüm alt boyutlarına ait maddelerde deney grubu lehine anlamlı fark görülmesi ile Piyano Destekli Müzik Etkinlikleri'nin çocukların erken matematiksel akıl yürütme becerilerinin gelişiminde etkili olduğu sonucuna varılmıştır.