OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINA DEVAM EDEN 60-72 AYLIK ÇOCUKLARA YÖNELİK HAZIRLANAN ÖZ DÜZENLEME EĞİTİM PROGRAMININ ÇOCUKLARIN ÖZ DÜZENLEME VE SOSYAL BECERİLERİ ÜZERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Beyzanur Canol

Danışman: Esra Ömeroğlu

Özet:

Bu araştırma okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık çocuklara yönelik hazırlanan öz düzenleme eğitim programının çocukların öz düzenleme ve sosyal becerileri üzerine etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında öz düzenleme eğitim programı geliştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığına bağlı iki ilkokulun anasınıfına devam eden 18 kontrol grubu, 18 deney grubu olmak üzere toplam 36 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubuna araştırmacı tarafından geliştirilen Öz Düzenleme Eğitim Programı haftada bir gün olacak şekilde sekiz hafta boyunca uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; “Kişisel Bilgi Formu”, “Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği-OSBED” ve “Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği (OÖDÖ)” kullanılmıştır. Eğitim programı uygulanmadan önce “Kişisel Bilgi Formu” ve “Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği-OSBED Öğretmen Değerlendirme Formu” ön test olarak deney ve kontrol grubu için sınıf öğretmenleri tarafından doldurulmuş, “Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği (OÖDÖ)” ise araştırmacı tarafından deney ve kontrol grubundaki çocuklara birebir uygulanmıştır. Deney grubuna sekiz haftalık eğitim programının uygulanmasının ardından

vii

ölçme araçları son test olarak deney ve kontrol grubuna öğretmen ve araştırmacı tarafından tekrar doldurulmuş ve uygulanmıştır. Son test uygulamasından üç hafta sonra uygulanan programın kalıcılığını ölçmek için deney grubuna kalıcılık testi yapılmıştır. Öz Düzenleme Eğitim Programına katılan çocuklara uygulanan eğitimin etkisini belirlemek için non-parametrik testlerden Mann-Whitney U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; geliştirilen Öz Düzenleme Eğitim Programının çocukların öz düzenleme ve sosyal beceri kazanımını olumlu etkilediği saptanmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda eğitimin kalıcılığını artırmak için araştırmacılara geliştirilen eğitimin daha uzun süre ve sıklıkla uygulanabileceği; eğitimcilere ise, Öz Düzenleme Eğitim Programını çocukların öz düzenleme ve sosyal becerilerini geliştirmek için kullanabilecekleri önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler : Öz düzenleme, sosyal beceriler, öz düzenleme eğitimi, okul öncesi eğitim