Sosyal bilgiler öğretiminde öğrenme ve öğretim stillerinin karşılaştırmalı analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: EMRE KARATAŞ

Danışman: BÜLENT AKBABA

Özet:

Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim stilleri ile ortaokul öğrencilerinin öğrenme stillerinin belirlenmesi ve karşılıklı uygunluk düzeylerinin analiz edilmesidir. Araştırma örnekleminin belirlenmesi safhasında TÜİK 2012 verilerine dayalı olarak Ankara ilinde Mamak (alt SED), Yenimahalle (orta SED) ve Çankaya (üst SED) ilçelerinde resmi ortaokullarda öğrenim gören 360 6. ve 7. sınıf öğrencisi ve bu kurumlarda görev yapan 30 sosyal bilgiler öğretmeninden oluşan bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Araştırmanın uygulama safhasında ise öğrencilerin öğrenme stillerinin belirlenmesinde Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri(KÖSE); sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim stillerinin belirlenmesinde Grasha Öğretim Stilleri Envanteri(GÖSE) kullanılmıştır. KÖSE'den elde edilen verilere göre öğrencilerin % 30,84'ü özümseyen, %29,44'ü ayrıştıran, %21,94'ü değiştiren ve %17,78'i yerleştiren öğrenme stiline sahiptir. GÖSE'den elde edilen verilere göre ise sosyal bilgiler öğretmenlerinin %53,34'ünün rehber, %26,66'sının uzman, %13,34'ünün kişisel model ve % 6,66'sının otoriter öğretim sitilini benimsedikleri belirlenmiştir. Verilerin analizi safhasında t- Testi ve Anova sonuçlarına göre, öğrenme stilleri boyutunda öğrencilerin KÖSE somut yaşantı alt boyutundan elde ettikleri puanların cinsiyetlerine göre anlamlı farklılık oluşturduğu belirlenmiştir( t(358)= -3,173; p<.05). Erkek öğrencilerin bu alt boyuta ait puanlarının ortalaması (X=27,237) iken kız öğrencilerin puanlarının ortalaması (X=25,352)'dir. Ayrıca öğrencilerin KÖSE soyut kavramsallaştırma alt boyutundan elde ettikleri puanların sosyo-ekonomik düzey değişkenine göre anlamlı farklılık oluşturduğu belirlenmiştir(F(2-357)= 3,230; p<.05). Öğretim stilleri boyutunda ise sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim stillerinin cinsiyet ve görev yaptıkları bölgenin sosyo-ekonomik düzeyi değişkenlerine göre anlamı bir faklılık oluşturmadığı belirlenmiştir.