Zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrencilerin ve yazmada düşük performans gösteren akranlarının öykü yazma becerilerinde "seç + düzenle + yaz ve oku - düzelt + paylaş - düzelt" stratejisinin etkililiği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: ÖZGÜL GÜLER BÜLBÜL

Danışman: EMİNE RÜYA ÖZMEN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrencilerin ve yazmada düşük performans gösteren akranlarının öykü yazma becerilerinde seç+düzenle+yaz ve oku-düzelt+paylaş-düzelt stratejisinin etkililiğini belirlemektir. Araştırmada, denekler arası çoklu yoklama deseni kullanılmıştır. Araştırmaya kaynaştırma ortamına devam eden hafif derecede zihinsel yetersizlikten etkilenmiş üç öğrenci ve bu öğrencilerin sınıflarında bulunan, yazmada düşük performans gösteren 65 öğrenci katılmıştır. Araştırmada Kendini Düzenleme Stratejilerini Geliştirme modeline göre bir öykü yazma stratejisi olan seç+düzenle+yaz ve oku-düzelt+paylaş-düzelt geliştirilmiştir. Verilerin toplanmasında, öykü ögeleri puanlama anahtarı, bütüncül değerlendirme, öykü yazma öz yeterlilik ölçeği, sosyal geçerlilik formu, Word kelime işlemcisi, kronometre ve kamera kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, hem zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrencilerin hem de yazmada düşük performans gösteren akranlarının yazdıkları öykülerin uzunlukları, kaliteleri ve ögeleri başlama düzeyine göre gelişmiştir. Öğrenciler öğretim sonu kazanımlarını öğretim bittikten 3-19 hafta sonra yapılan izleme oturumlarında da sürdürmüşlerdir. Ayrıca planlama ve toplam yazma süreleri başlama düzeyine göre uzamış ve bu artışları izleme oturumlarında da sürdürmüşlerdir. Bunun yanı sıra öğrenciler elde ettikleri kazanımları anı yazmaya da genellemişlerdir. Öğrencilerin başlama düzeyine göre yazdıkları anıların ögeleri, kalitesi gelişmiş ve uzunlukları artmış ve bu artışı izleme oturumlarında da sürdürmüşlerdir. Araştırmanın öğretim aşamaları sonunda öğrenciler, uygulanan stratejiye ve öğretime dair olumlu görüş bildirmişlerdir.