Lise düzeyinde Arapça öğrencilerinin sözlük kullanma becerileri ve bu becerileri geliştirmeye yönelik etkinlikler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: HAYRULLAH ÇETİNKAYA

Danışman: MEHMET HAKKI SUÇİN

Özet:

Bu çalışmada, lise düzeyinde Arapça öğrenen öğrencilerin sözlük kullanma becerileri ve bu becerileri geliştirmeye yönelik etkinlikler incelenmiştir. Giriş bölümünde araştırmaya ilişkin problem durumu, araştırmanın amacı, araştırmanın önemi, varsayımlar, sınırlılıklar ve tanımlara yer verilmiştir. Birinci bölümde bu çalışma için düzenlenen tutum anketi üzerinden bir değerlendirme yapılmış, elde edilen bilgi ve bulgular yorumlanmıştır. Bu çalışma 2012-2013 eğitim öğretim yılı Ankara Tevfik İleri Anadolu İmam-Hatip Lisesi 11. sınıf öğrencilerinin katılımı ile yürütülmüştür. Deney grubunu oluşturan 11 C sınıfında haftada 2 saat olmak üzere toplamda 12 saatten oluşan 6 haftalık bir çalışma yapılmıştır. Çalışmada 14 ayrı etkinlik uygulaması yapılmıştır. Kontrol grubunu oluşturan 11 A sınıfında Milli Eğitim Bakanlığı'nın öngördüğü müfredata göre ders programı izlenmiş, yeri geldikçe kelimeleri sözlükte nasıl bulabilecekleri sözlü olarak ifade edilmiş, etkinlik uygulaması yapılmamıştır. Her iki sınıfta 20 kız öğrenci olmak üzere 40 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Çalışma süresince öğrencilerin istekli ve arzulu oldukları görülmüştür. Bu çalışmanın konusunu oluşturan sözlük kullanma etkinliklerinin süreç sonunda öğrencilerde, sözlük kullanmaya yönelik becerilerinin gelişmesine katkı sağladığı görülmüştür. Bu araştırmanın bir parçası olarak uygulanan etkinlik öncesi ve etkinlik sonrası tutum ölçekleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur.