SOSYAL BİLGİLER ÖGRETMEN ADAYLARINDA ÇEVRE BİLİNCİNİN GELİSTİRİLMESİNDE PROBLEME DAYALI ÖGRENME YÖNTEMİNİN ETKİSİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Bülent ALAGÖZ

Danışman: SERVET KARABAĞ

Özet:

Bu çalısma, ilkögretim bölümü sosyal bilgiler ögretmen adaylarıyla Çevre Sorunları Cografyası dersi bünyesinde yapılmıstır. Çalısma kapsamında, Probleme Dayalı Ögrenme (PDÖ) yöntemi ile geleneksel ögretim yöntemlerinin, ögrencilerin çevre sorunlarına çözüm önerisi getirme konusundaki akademik basarılarına, çevre problemlerini çözme becerilerine ve çevre sorunlarına getirdikleri çözüm önerilerindeki yaratıcılıklarına etkisi arastırılmıstır. Arastırma öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen modelinde tasarlanmıstır. Arastırmada deney grubunda probleme dayalı ögrenme yöntemi, kontrol grubunda geleneksel ögretim yöntemleri kullanılmıstır. Arastırmada veri toplama aracı olarak çevre basarı testi, problem çözme envanteri ve yaratıcılık ölçegi kullanılmıstır. Gelistirilen ölçme araçları, Gazi Üniversitesi, Gazi Egitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler Ögretmenligi Bölümündeki 4. sınıf ögrencilerinden 64 kisilik iki gruba uygulanmıstır. statistiksel varsayımların incelenmesi için Kolmogorov-Smirnov ve Levene testleri, hipotez testlerine iliskin karsılastırmalarda ise parametrik testler olan eslestirilmis örnekler t-testi (paired samples t-test) ve bagımsız örnekler t-testi (independent samples t-test) kullanılmıstır. Arastırma sonunda, probleme dayalı ögrenme (PDÖ) yönteminin ögrencilerin çevre sorunlarına çözüm önerisi getirme konusundaki akademik basarılarında geleneksel ögretim yöntemlerine göre daha fazla bir artıs sagladıgı, ögrencilerin problem çözme becerilerinin artırılmasında daha etkili oldugu sonucuna ulasılmıstır. Ancak hem problem çözme ve hem de geleneksel ögretim yöntemlerinin ögrencilerin yaratıcılık becerilerinde olumlu yönde bir artıs saglamadıgı görülmüstür. Arastırmadan elde edilen bulgulardan yola çıkarak PDÖ yönteminin çevre konularını içeren tüm derslerde kullanılması gerektigi önerilmektedir. Ayrıca ögrenciler bu yöntemi benimsediklerini, ilk defa özgürce tartısabildiklerini ve böylece dersin daha kalıcı oldugunu anlatmıslardır. Dolayısıyla PDÖ yönteminin çevre konularını içeren derslerde de kullanılmasının çevre bilinci kazanmıs ögretmenlerin yetismesinde etkili bir rol oynayacagına inanılmaktadır.