Mustafa Kutlu’nun Eserlerinde Eğitim


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BETÜL KAVUT

Danışman: Cemal Kurnaz

Özet:

Türk edebiyatına büyük katkıları olan Mustafa Kutlu (d. 1947), elli yıllık sanat hayatında

birçok türde eser ortaya koymuş bir yazar ve aynı zamanda bir eğitimcidir. Edebiyat

eğitiminin insana kattığı iyiyi ve güzeli görebilme, doğruyu ve yanlışı ayırt edebilme,

duygu ve düşünceleri etkili bir şekilde ifade edebilme gibi özelliklerin Kutlu’nun

eserlerindeki yorumu, incelemenin amacını oluşturur. Araştırmada Kutlu’nun 2018 Nisan

tarihine kadar yayımlanmış olan 29 hikâye ve 8 denemesi incelenmiştir. Araştırma

verilerinin toplanmasında doküman inceleme yöntemi ve tarama modeli kullanılarak

hikâye ve denemelerde yer alan eğitimle ilgili unsurlar tespit edilmiştir. Verilerin

analizinde içerik analizi yöntemi kullanılarak elde edilen veriler altı ana başlıkta

toplanmıştır. Bu başlıklar, eğitim sorunları, eğitim toplum ilişkisi, eğitim sistemine yönelik

eleştiriler, meslek eğitimi ve yaşam boyu öğrenme, kitap okuma alışkanlığı ve okuma ile

eğitim liderliği şeklinde, en çok bulgu elde edilen konudan en az bulgu elde edilen konuya

doğru sıralanmış ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda Mustafa Kutlu’nun

eserlerinde tespit edilen eğitim sorunları şunlardır: fırsat eşitliğinin olmaması, eğitimin

yetersizliği, eğitimin genel amaç ve ilkelerine uyulamaması, eğitime verilen değerin

azalması, kısa yoldan para kazanma isteğinin eğitimli olmanın önüne geçmesi, eğitimli

kişilerin işsiz kalması (istihdam sorunu), eğitim sisteminin sürekli değişmesinin zararları,

öğretmenlere hak ettiği değerin verilmemesi, ülkenin kitap okuma oranının düşük olması, sanat ve sosyal alanlar eğitimine yeterince önem verilmemesi, vb. Ayrıca Kutlu’nun

eserlerinde meslek eğitiminin babadan oğula geçtiği, usta- çırak ilişkisinin önemsendiği,

yaygın eğitimden faydalanarak yaşam boyu öğrenmenin sağlanabileceği ve eğitimde

liderlik vasıflarına sahip idealist bireylere ihtiyaç duyulduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.


Anahtar Kelimeler : Mustafa Kutlu, Edebiyat, Eğitim