Pedagojik formasyon alan tarih bölümü öğrencileri ile eğitim fakültesi tarih eğitimi bölümü 5. sınıf öğrencilerinin tarihe dair meraklarının karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: EDA KOCA

Danışman: NEJLA GÜNAY

Özet:

Bu tez çalışmasında Tarih Eğitimi Bölümü (Gazi Üniversitesi, Marmara Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi) öğrencileri ile Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Tarih Bölümü (Mezun ve Tarih Bölümü 4. Sınıf öğrencileri) öğrencilerinin tarihe dair merak ettikleri konuların açığa çıkarılması, bu meraka dair sebeplerinin ortaya konulması ve her iki öğrenci grubunun verdiği cevaplardan yola çıkarak bir karşılaştırma yapılması amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel bir yaklaşım olarak durum çalışması deseni kullanılmıştır. 154 öğretmen adayına uygulanan Tarih Merakı Görüşme Formu sonucunda elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının siyasi ve askeri tarihe daha meraklı oldukları tespit edilmiştir. Bu sonuç, her iki grubun da eğitimleri boyunca siyasi ve askeri olayları konu alan dersleri yoğun bir şekilde almaları ile açıklanabilir. Ayrıca öğrencilerin tarih açısından başarılı olarak nitelendirilen olayları daha çok merak ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Diğer bir nokta ise tarihi karakter olarak kadınların merak konusu olmayışıdır. Bunun sebebinin ise tarih yazımından kaynaklanabileceği değerlendirilmektedir. Her iki öğrenci grubunda da kapsam olarak oldukça geniş bilimsel merakın ağırlıkta olduğu görülmüştür. Son olarak çağdaş bir tarih öğretimi için yapılandırmacı eğitim anlayışına uygun program ve kitapların hazırlanması ve öğretmenlerin de bu anlayış ile eğitim öğretim faaliyetlerini sürdürmesi önerilmektedir.