Sınıf öğretmenlerinin 4. sınıf fen ve teknoloji dersine ilişkin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sümeyra Dülgergil

Danışman: HALİL DÜNDAR

Özet:

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin 4. sınıf Fen ve Teknoloji dersine ilişkin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarını saptamaktır. Araştırmada, Ankara Merkez ilçelerinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji dersi hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının cinsiyet, mezuniyet, öğretmenlik mesleğindeki hizmet yılı, hizmet içi eğitime katılma, 4. veya 5. sınıf okutma sayısı özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğine dair elde edilen veriler de incelenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın evrenini, Ankara ili Merkez ilçelerinde yer alan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, Ankara Merkez ilçelerinden Etimesgut, Sincan, Yenimahalle, Keçiören ilçelerinde bulunan 9 okulun sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada anketi geçerli sayılan 285 sınıf öğretmeninin verileri değerlendirilerek Fen ve Teknoloji dersine yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçları incelenmiştir. Verileri toplamak amacıyla, ilkokul fen ve teknoloji öğretimine ilişkin kaynaklardan yararlanılarak ve uzman görüşü alınarak ölçek geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçek 2 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, araştırmaya katılan öğretmenlerin kişisel bilgilerine ait sorular yer almaktadır. İkinci bölümde, öğretmenlerin 4. sınıf Fen ve Teknoloji dersi hizmet içi eğitim ihtiyaçlarını belirlemeye yönelik sorular yer almaktadır. İhtiyaç düzeyleri Likert tipi beşli derecelendirme ölçeğiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılarak; öncelikle tüm bağımsız değişkenler için, tanımlayıcı istatistikler olan frekans (N), yüzde (%), ortalama (X), standart sapma (SS) değerleri ortaya konmuştur. Daha sonra iki ilişkisiz örneklemden elde edilen puanların birbirlerinden anlamlı bir şekilde farklılık gösterip göstermediğini test etmek amacıyla Mann Whitney U-testi , ilişkisiz iki ya da daha çok örneklem ortalamasının birbirlerinden anlamlı farklılık gösterip göstermediğini test etmek amacıyla Kruskal Wallis H-Testi kullanılmıştır. Kruskal Wallis testi sonucu gruplararası gözlenen anlamlı farkın, hangi gruplar arasındaki anlamlı farklara bağlı olarak ortaya çıktığını anlamak için Mann Whitney U testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin 4. sınıf Fen ve Teknoloji dersi hizmet içi eğitim ihtiyaç belirlemek için sunulan maddelere az, orta ve oldukça çok düzeylerinde cevap verdikleri ve bunun öğretmenlerin Fen ve Teknoloji dersine ilişkin hizmet içi eğitime ihtiyaç duyduklarının bir göstergesi olduğu anlaşılmaktadır. Öğretmenlerin hizmet içi eğitim ihtiyaçları cinsiyet değişkenine göre sadece ölçme değerlendirme alanında farklılaşmakta iken program bilgisi, alan bilgisi, öğretim yöntem ve teknikleri, araç gereç kullanımı alanlarında anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin ihtiyaçları; mezuniyet, kıdem, hizmet içi eğitim alma sayısı değişkenlerine göre de farklılaşmamakta iken; öğretmenlerin sadece program bilgisine yönelik ihtiyaçları 4. veya 5. sınıf okutma sayısı değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır.