Sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının girişimcilik düzeylerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DAMLA YILDIRIM

Danışman: Bülent Akbaba

Özet:

Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının girişimcilik düzeylerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, dört farklı üniversitede öğrenim gören 454 sosyal bilgiler öğretmeni adayıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu” ve Deveci ve Çepni (2015) tarafından geliştirilen ve beş alt boyuttan oluşan “Öğretmen Adaylarına Yönelik Girişimcilik Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler normal bir dağılım göstermediği için Mann Whitney U ve Kruskal-Wallis H testinden yararlanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, katılımcıların cinsiyetlerinin risk alma düzeylerinde; yaşadıkları illerin ve sınıf düzeylerinin yenilikçi olma düzeylerinde; sınıf düzeylerinin kendine güven ve girişimcilik düzeylerinde anlamlı bir farklılık oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların fırsatları görme, duygusal zekâ ve girişimcilik düzeylerinde cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, öğrenim gördükleri üniversite ve yaşadıkları illerin anlamlı bir farklılık oluşturmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, katılımcıların risk alma düzeylerinde sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, öğrenim gördükleri üniversite ve yaşadıkları iller; yenilikçi olma düzeylerinde cinsiyet, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, öğrenim gördükleri üniversite; girişimcilik düzeylerinde cinsiyet, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, öğrenim gördükleri üniversite ve yaşadıkları iller anlamlı bir farklılık oluşturmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak 3. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin girişimcilik düzeylerine etkili olan faktörlerin derinlemesine incelenmesi ve girişimcilik düzeylerine etkili olabilecek diğer değişkenlerin tespitine yönelik araştırmalar yapılması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler : Sosyal Bilgiler, Girişimcilik, Nicel Araştırma Yöntemi