Matematiksel muhakeme becerisinin ölçülmesinde Klasik Test Kuramı ile genellenebilirlik kuramındaki farklı desenlerin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: VİLDAN BAĞCI

Danışman: ŞEREF TAN

Özet:

Bu çalışmada ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerine yönelik matematiksel muhakeme performansının belirlenmesinde kullanılan ölçekten elde edilen ölçümlerin güvenirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla ölçeğin, üç bağımsız puanlayıcı tarafından puanlanmasıyla elde edilen ölçümlerin güvenirliği; Klasik Test Kuramı ile Genellenebilirlik (G) kuramının çaprazlanmış ve yuvalanmış desenlerinde karşılaştırılmıştır. Her iki kuramda yapılan güvenirlik analizleri sonucu elde edilen güvenirlik katsayıları karşılaştırılarak, aralarındaki farklılıkların manidarlığı test edilmiştir. Ayrıca elde edilen bulgulara dayalı olarak kuramların birbirine göre avantajları tartışılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu, Konya ilinde bulunan, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında yedinci sınıfta öğrenim gören 187 kişilik öğrenci grubu oluşturmuştur. Öğrencilerin vii matematiksel muhakeme seviyelerini belirleyen ölçek uygulanmış ve öğrenci cevapları 3 bağımsız puanlayıcı tarafından analitik puanlama anahtarı ile puanlanmıştır. Genellenebilirlik kuramı için iki farklı senaryo kullanmak üzere iki desen tasarlanmıştır. Bu desenlerden birincisi, öğrenci (ö), soru (s) ve puanlayıcı (p) değişkenleri olmak üzere, öğrencilerin aynı sorular üzerinden puanlayıcıların her biri tarafından puanlandığı Ö X S X P çapraz desenidir. İkinci desen ise, her bir puanlayıcının soruların sadece bir kısmını puanlamasıyla oluşan, puanlayıcı ve soru değişkenlerinin yuvalanmış, öğrencilerin ise bu değişkenlerle çaprazlanmış olduğu Ö X (S:P) desenidir. Verilerin analizi 3 aşamada gerçekleşmiştir. Birinci aşamada genellenebilirlik kuramı kapsamında Ö X S X P ve Ö X (S:P) desenlerinde ayrı ayrı G çalışmaları yapılarak ana ve ortak etkiler için varyans değerlerinin kestirimine yönelik analizler yapılmış, ardından yapılan Karar çalışmaları ile de farklı senaryolar oluşturularak kabul edilebilir güvenirlik katsayıları kestirilmiştir. İlk iki aşamada yapılan analizlerde EduG6.1e programından yararlanılmıştır. Son aşamada ise performans görevinden elde edilen puanların klasik test kuramında güvenirlik analizleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda her iki kuramdan kestirilen güvenirlik katsayıları da kabul edilebilir düzeyde bulunmuştur. Ö X (S:P) deseninde G çalışması sonucu kestirilen G ve Phi katsayıları Ö X S X P deseninden daha yüksek bulunmuştur. Klasik test kuramında her 3 puanlayıcı için ayrı ayrı hesaplanarak elde edilen Cronbach alfa katsayıları ise, her iki desende bağıl ölçme için kestirilen G katsayıları ile oldukça paraleldir. Ayrıca Genellenebilirlik kuramında yapılan karar çalışma ile de yüzeylerin sayılarının mutlak ve bağıl hata varyanslarına etkisi belirlenmiştir. Dolayısı ile G kuramı ile yapılan analizlerin KTK'ya göre daha detaylı bilgi verdiği görülmüştür.