İlköğretim 5.sınıf öğrencilerinin 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı kutlamalarına ilişkin algılarının belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURCU TURGUT KESİK

Danışman: GÜLAY EKİCİ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, 5.sınıf öğrencilerinin 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı kutlamalarına ilişkin algılarının yazılı anlatımlar ve çizdikleri resimler yoluyla belirlenmesidir. Araştırma, nitel araştırma modeli kapsamında olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılarak hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Giresun ili Merkez ilçeye bağlı ortaokullar arasından amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen köy okullarında öğrenim gören toplam 77 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, 5. sınıf öğrencilerinin 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı kutlamalarına ilişkin algılarını içeren yazılı anlatımları ve çizdikleri resimler yoluyla iki farklı veri toplama aracıyla toplanmıştır. Veri toplama aracının geçerlik ve güvenirliğinin belirlenmesi amacıyla 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Giresun ili Merkez ilçeye bağlı Yağmurca Ortaokulunda öğrenim görmekte olan 10 beşinci sınıf öğrencisi ile araştırmanın pilot uygulaması yapılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Veriler analiz edilirken yazılı anlatımlar ve çizilen resimler ayrı ayrı vi değerlendirilmiştir. Bu kapsamda, 5. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarında belirttikleri görüşleri toplam 8 kavramsal kategori altında analiz edilmiştir. Bu kategoriler şu şekilde sıralanmaktadır; “23 Nisan’ın kutlanış biçimi, 23 Nisan’ın hissettirdiği duygular, 23 Nisan gösterileri/etkinlikleri, 23 Nisan’ın kutlanış amacı/nedeni, 23 Nisan’ın tarihi önemi, 23 Nisan beklentileri, 23 Nisan yarışmaları ve 23 Nisan’da karşılaşılan olumsuzluklar” dır. Yazılı anlatımlarda belirtilen görüşlerin en fazla “23 Nisan’ın kutlanış biçimi” ve “23 Nisan’ın hissettirdiği duygular” kategorilerinde yoğunlaştığı tespit edilmiştir. Diğer taraftan, 5. sınıf öğrencilerinin çizdikleri resimler ise toplam 5 kavramsal kategori altında analiz edilmiştir. Bu kategoriler şu şekilde sıralanmaktadır; “23 Nisan gösterileri, 23 Nisan yarışmaları, 23 Nisan sloganları/süslemeleri, Dünya çocuk bayramı ve Kurtuluş Savaşı” dır. Öğrenciler tarafından 23 Nisan ile ilgili çizilen resimlerin en fazla “23 Nisan gösterileri” kategorisinde yoğunlaştığı tespit edilmiştir. Bunların yanında, araştırmaya katılan toplam 38 öğrencinin, yazılı anlatımında belirttiği görüşü destekleyici bir şekilde resim yaptığı belirlenmiştir. Bu araştırmanın genel sonucu, 5. sınıf öğrencilerinin 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramını “Ulusal Egemenlik Bayramı” boyutundan çok “Çocuk Bayramı” boyutuyla algıladıklarını bununla birlikte 23 Nisan’ı Atatürk’ün çocuklara armağan ettiği bayram olarak algıladıklarını ve kutlamalar kapsamında yapılan gösteri ve etkinlikler hakkında olumlu yönde düşündüklerini ortaya koymaktadır