Öğrenci ve öğretmen özelliklerinin sekizinci sınıf İngilizce dersi başarısı ile ilişkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: ERGÜN CİHAT ÇORBACI

Danışman: BAYRAM ÇETİN

Özet:

Bu çalışma, sekizinci sınıf öğrencilerinin İngilizce dersi başarıları ile ilişkili öğrenci ve öğretmen özelliklerinin ortaya konulması amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2014-2015 yılı bahar döneminde Ankara, İstanbul, Antalya, Sinop, Bartın, Muş, Mardin ve Şırnak illerinde görev yapan 41 İngilizce öğretmeni ve bu öğretmenlerin eğitim verdiği toplam 863 sekizinci sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri İngilizce başarı testi, öğrenci ve öğretmen envanterleri aracılığıyla toplanmıştır. İki düzeyli Hiyerarşik Lineer Modelleme analizi kullanılarak, öğrenci ve öğretmen özelliklerinin hangilerinin sekizinci sınıf öğrencilerinin İngilizce dersi başarısı ile ilişkili olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte, öğrencilerinin sekizinci sınıf İngilizce dersi başarısı ile ilişkili olan özelliklerden hangilerinin öğretmen özellikleri ile ilişkili olduğu belirlenmiştir. Analiz sonucunda, öğrenci özelliklerinden cinsiyet, anne eğitim durumu, İngilizce'ye ayrılan zaman ve İngilizce'ye ilişkin özgüven; öğretmen özelliklerinden ise öğretmen iş birliği, öğretmenin yapılandırmacı yaklaşım anlayışına sahip olması, öğretmen iş doyumu ve mesleki gelişim değişkenlerinin İngilizce dersi başarısı ile ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Ancak, öğrencilerinin sekizinci sınıf İngilizce dersi başarısı ile ilişkili olan öğrenci özellikleri ile öğretmen özellikleri arasında herhangi bir ilişki tespit edilmemiştir. Çalışmada yer alan öğrenci ve öğretmen özelliklerinin öğrenci başarısı ile ilişkisi pozitif bulunmuştur. Bu sonuca göre anne eğitim düzeyi, İngilizce'ye ayrılan zaman, İngilizce'ye ilişkin özgüven, öğretmen iş birliği, öğretmenin yapılandırmacı yaklaşıma anlayışına sahip olması, öğretmen iş doyumu ve öğretmen mesleki gelişimi arttıkça öğrenci İngilizce dersi başarısında yükseliş meydana gelecektir. Buna ek olarak, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre İngilizce başarısı açısından daha başarılı olduğu sonucuna varılmıştır.