İngilizce Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanma Niyetlerine İlişkin Bir Araşt


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra Harmandaoğlu Baz

Danışman: PAŞA TEVFİK CEPHE

Özet:

Bu çalışma, İngilizce öğretmeni adaylarının gelecek sınıflarında bilgi ve iletişim teknolojilerini (BİT) kullanma davranışsal niyetlerinin tahmini için bilgisayar özyeterliği, bilgisayar kaygısı, yapılandırmacı öğretim inançları ve bilgisayara yönelik tutumun katkısını araştıran bir modeli test etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın örneklemi Türkiye'de eğitim gören son sınıf 861 İngilizce öğretmeni adayından oluşmaktadır. Bilgisayar Teknolojisi Entegrasyon Anketi, Bilgisayar Kaygı Derecelendirme Ölçeği, Yapılandırmacı Öğretim İnanç Ölçeği ve Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeği çalışmada kullanılmıştır. Veri taramasından sonra 844 İngilizce öğretmen adayının verisi modeli test etmek amacıyla analize sokulmuştur. Modeli test etmeden önce dört veri toplama aracının doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve doğrulanmıştır. Öğretmen adaylarının BİT'i kullanma davranışsal niyeti modeli olan I-PredICT yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak test edilmiş ve İngilizce öğretmeni adaylarının BİT'i gelecekteki derslerinde kullanmak için davranışsal niyetlerini tahmin etmede varyansın % 77'sini açıkladığı bulunmuştur. IPredICT modelinde bilgisayar öz-yeterliliği, bilgisayar kaygısı, bilgisayar tutumu ve yapılandırmacı öğretim inançları sırasıyla anlamlı bulunmuştur. Öğretmen eğitmenlerinin, politika yapıcıların, öğretim programı geliştiricilerinin, öğretmen ve öğretmen adaylarının BİT entegrasyon uygulamalarını geliştirmeleri için bu çalışmanın bulgularını dikkate almaları önerilir.