Farklı mesleki deneyim ve bağlam bilgisine sahip fen ve teknoloji öğretmenlerinin pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: İPEK PİRPİROĞLU

Danışman: MAHMUT SELVİ

Özet:

Bu çalışmanın amacı, farklı mesleki deneyim ve farklı bağlam bilgisine sahip fen ve teknoloji öğretmenlerinin 6. sınıf ışık konusuna ilişkin pedagojik alan bilgilerini değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda, çalışmada nitel araştırma metodolojisinin desenlerinden durum çalışması (örnek olay) kullanılmıştır. Araştırma 2012-2013 öğretim yılının bahar döneminde, Antalya il merkezi, ilçe ve köylerinde görev yapmakta olan 6 fen ve teknoloji öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların seçiminde farklı mesleki deneyime ve bağlam bilgisine sahip olmaları ve gönüllülük kriterleri temel alınmıştır. Araştırmanın verileri gözlem, görüşme ve doküman analizi aracığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi yöntemi sürekli karşılaştırmalı metot ile birlikte kullanılarak analiz edilmiştir. Veri analizlerinin sonucunda mesleki deneyimin ve bağlam bilgisinin öğretmenlerin sahip oldukları pedagojik alan bilgileri ve pedagojik alan bilgisi alt bileşenleri (fene yönelimler, program bilgisi, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri bilgisi, öğrenenlerle ilgili bilgi ve değerlendirme bilgisi) üzerinde etkili olduğu anlaşılmıştır.