Tiyatro oyuncularının aldıkları müzik eğitiminin müzikallerde şarkı söylemeleriyle ilişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: PEYRUZE ŞİMŞEK

Danışman: ÜLKÜ ÖZGÜR

Özet:

Müzik ve tiyatronun birlikteliği binlerce yıl öncesine dayanır. İlk insanların doğa olaylarına şarkı ve danslarla tepki verdiği, hayvanları ve sesleri çeşitli hareketler ve ritüellerle taklit ettiği çağlardan, müzikal çağı olan 20. yüzyıla ve günümüze kadar, bu iki gösteri sanatı iç içe olmuştur. Amerika'da Broadway'in altın çağından sonra tüm dünyaya yayılan müzikal türü, Türk Tiyatro'sunda da kendine önemli yer edinmiştir. Gerek Türk yapımı operetler, gerekse dilimize uyarlanarak sahnelenen müzikaller, kitlelerin yoğun ilgisini çekmeye devam etmektedir. Son yıllarda Devlet Tiyatroları'nda sahnelenen müzikal sayısı artmakta ve bu durum, oyunlarda şarkı söyleyen tiyatro oyuncularının, almış oldukları müzik eğitimini etkin biçimde kullanmalarını gerektirmektedir. Bu araştırmada, tiyatro oyuncularının lisansta aldıkları müzik eğitimiyle müzikallerde şarkı söylemeleri arasındaki ilişki ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu çerçevede, tiyatro oyuncusu yetiştiren başlıca kurumların ders programları incelenmiş ve Ankara Devlet Tiyatrosu 2012-2013 sezonunda sahnelenen oyunlarda rol alan kadrolu oyuncuların görüşleri alınmıştır. Çalışma, betimsel desenli olup yirmi bir kapalı ve bir açık uçlu olmak üzere, toplam yirmi iki sorudan oluşan anket formu ile veriler toplanmıştır. Verilerin analizi için frekans ve yüzde dağılımları kullanılmıştır. Çalışma evrenini Ankara Devlet Tiyatrosu oyuncuları, örneklemi ise 2012-2103 sezonunda rol alan oyuncular oluşturmaktadır. Sonuç olarak, oyuncuların şarkı söylerken bazı işitsel, melodik, ritmik ve ses tekniğine ilişkin güçlüklerle karşılaştıkları, lisansta aldıkları müzik eğitimini etkin şekilde kullanamadıkları, tiyatro oyuncusu yetiştiren kurumların ders programlarında yer alan müzik derslerinin sayı, alan ve haftalık ders saati açısından yetersiz olduğu görülmüştür. Araştırmanın sonunda bu bulguların sonuçları açıklanmış ve tiyatroda daha etkili bir müzik eğitime yönelik öneriler geliştirilmiştir.