Yaratıcı drama yöntemi ile kelime hazinesini geliştirme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: MAHMUT ARPAĞ

Danışman: GIYASETTİN AYTAŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, yaratıcı drama yönteminin ilköğretim ikinci kademe 6. sınıf öğrencilerinin kelime hazinesini geliştirmedeki rolünü ve önemini ortaya koymaktır. Bu amaca ulaşabilmek için araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel model ile tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Haymana ilçesinde bulunan bir ortaokulda öğrenim gören 6. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Sürecin başında araştırmanın uygulanacağı deney ve kontrol grubu belirlenmiştir. Deney grubu öğrencilerine uygulanmak için yaratıcı drama yöntemi ile kelime hazinesini geliştirme etkinlikleri hazırlanmıştır. Yaratıcı drama yöntemi ile kelime hazinesini geliştirme etkinlikleri uzman görüşü alınarak gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Hazırlanan uygulama etkinliklerinin her biri öncelikle Ankara ili Haymana ilçesinde iki farklı devlet okulunda eğitim gören yetmiş iki 6. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Uygulama esnasında yaşanan aksaklıklar veya uygulamada görülen eksiklikler giderilmiştir. İlköğretim ikinci kademe 6. sınıf öğrencilerinin kelime hazinelerini belirlemek için uygulama kâğıdı hazırlanmıştır. Uygulama kâğıdı deney ve kontrol grubu öğrencilerine ön test olarak uygulanmıştır. Ön test uygulamasından sonra kontrol grubu normal eğitim-öğretim sürecine devam ederken deney grubuna ek olarak yaratıcı drama yöntemiyle eğitim-öğretim yapılmıştır. Araştırma kapsamında atölye çalışmaları sekiz hafta boyunca 80 dakikalık sekiz oturumda gerçekleştirilmiştir. Toplamda deney grubu öğrencileriyle 10 saat 40 dakika atölye çalışmaları yapılmıştır. Sekiz hafta sonunda deney ve kontrol grubu öğrencilerine uygulama kâğıdı son test olarak uygulanmıştır. Verilerin toplanmasında; öğrencilerin kelime hazinelerini belirlemek için uygulama kağıtları, atölyeleri değerlendirmek için öğrenci görüşleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde Simple Concordance Program 4.09 yazılımı kullanılmıştır. Araştırma sonunda hem deney grubu öğrencilerinin hem de kontrol grubu öğrencilerinin kelime hazinelerinin geliştiği ancak yaratıcı drama yönteminin kullanıldığı deney grubu öğrencileri lehine kelime hazinelerinin gelişmesi noktasında anlamlı derecede fark olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın bulgularından hareketle sonuç ve öneriler bölümünde bu araştırma verilerine bağlı önerilerde bulunulmuştur.