Kütahya türkülerinin viyolonsel eğitiminde kullanılması üzerine bir çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEREF İŞLER

Danışman: Mehmet Akpınar

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı Kütahya iline ait türkülerin viyolonsel eğitiminde kullanılabilirliğini araştırmaktır. Bu amaçla TRT repertuarında yer alan Kütahya türküleri incelenmiş ve viyolonsel eğitimi için uygun olduğu düşünülen 15 türkü örneklem grubu olarak ele alınmıştır. Türküler üzerinde yay teknikleri, parmak numaraları ve konum geçişleri ile ilgili çalışmalar yapılarak I. ve II. Konumu kapsayan türküler Düzey 1, I. II. III. Konumu kapsayan türküler Düzey 2, I. II. III. ve IV. Konumu kapsayan türküler ise Düzey 3 olarak belirlenmiştir. Ayrıca seçilen bu türküler, makamları ve ritmik yapıları, karar perdeleri, usulleri, ses aralıkları, yeden sesleri, başlangıç ve bitiş sesleri, yapısal ve seyir özellikleri bakımından analiz edilmiştir. Bu çalışmada betimsel araştırma yöntemi kullanılmış olup; verileri toplamak ve Kütahya türkülerine ulaşmak için literatür taraması yapılmıştır. Daha sonra ortaya çıkan bulgular tablolar ile açıklanarak yorumlanmıştır. Sonuç olarak; bu araştırma ile farklı yörelere veya bölgelere ait türküler de araştırılıp viyolonsel eğitimi için kullanılabilir. Aynı çalışma eserlerin ses sistemine uygun (microtonal) olarak da geleneksel yapıya uygun yazılabilir.

Anahtar kelimeler : Viyolonsel, Viyolonsel Eğitimi, Türk Halk Müziği