Okul Öncesi Eğitim Kuramlarına Devam Eden Çocukların Oyun Davranışları ile Çocukların Problem Davranışları ve Akademik Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zehra Kocabaş

Danışman: SAİDE ÖZBEY

Özet:

Bu araştırmada, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-72 aylık çocukların oyun davranışları ile çocukların problem davranışları ve akademik benlik saygıları arasındaki ilişkilerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili Kahramankazan İlçesinde bulunan MEB'e bağlı olan anasınıfları ile bağımsız okulöncesi kurumlarda eğitim gören 220 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada, veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Merrill (1995) tarafından geliştirilen ve Özbey (2009) tarafından Türk çocukları için uyarlama ve geçerlik-güvenirlik çalışmaları yapılan Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği'nin Problem Davranış Ölçeği, Fantuzzo, Mendez & Tighe (1998) tarafından geliştirilen Şahin Tezel & Camgöz (2010) tarafından Türkçeye uyarlaması gerçekleştirilen Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği ile Coopersmith ve Gilbert (1982) tarafından geliştirilen Davranışsal Akademik Benlik Saygısı Ölçeği ve Hamachek'in (1995) geliştirdiği Değerlendirme Envanteri'nden yararlanılarak Cevher Kalburan & Buluş (2006) tarafından Türkçeye uyarlaması gerçekleştirilen Akademik Benlik Saygısı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde düzenlenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda; Penn Etkileşimli Akran Oyunu Ölçeği"nin madde ortalaması incelendiğinde de çocukların oyun etkileşimlerinin genel olarak orta, oyun aksaması davranışlarının ve oyun kopukluğu davranışlarının düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Araştırma kapsamında okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-72 aylık çocukların oyun etkileşimi ile akademik benlik düzeyleri arasında pozitif yönde ve yüksek düzeyde, oyun aksaması davranışları ile akademik benlik düzeyleri arasında negatif yönde ancak düşük düzeyde ve oyun kopukluğu davranışları ile akademik benlik düzeyleri arasında negatif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Araştırma kapsamında elde edinilen bilgilere göre, çocukların oyun etkileşimleri davranışları ile dışa ve içe yönelim problem davranışları ve problem davranışı arasında da düşük düzeyde ve negatif yönde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Oyun aksaması davranışları ile dışa yönelimli problem davranışları arasında pozitif yönde ve oyun kopukluğu davranışı ile dışa yönelimli ve içe yönelimli problem davranışları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında çocukların akademik benlik düzeyleri ile dışa yönelimli problem davranışı arasında negatif yönde ancak düşük, akademik benlik düzeyleri ile içe yönelimli problem davranışları arasında da negatif yönde ve orta düzeyde ilişkiler olduğu tespit edilmiştir.