Deniz Tabanındaki Boruların Güvenirliğe Dayalı Tasarımı Ve Risk Değerlendirmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ahmet Durap

Danışman: CAN ELMAR BALAS

Özet:

Bu tez çalışmasında, deniz tabanındaki boruların hem düşeydeki hem de yataydaki yer değiştirme risk seviyelerinin değerlendirilmesi yapılmıştır. Modelleme çalışmasında, deniz tabanı topoğrafyasının, hidrodinamik yüklerin, boru-zemin etkileşiminin, dalgaların ve akıntının borular üzerindeki etkileri ve risk değerlendirmesi örnek uygulamalar üzerinde yapılmıştır. Boruların darbelere karşı risk seviyeleri için, uygulamada kullanılan Det Norske Veritas (DNV) standartlarına göre yeni seviye önerileri sunulmuştur. Bu çalışmadaki amaç, literatürdeki diğer çalışmalardan farklı olarak deniz tabanındaki boruların hem düşeyde hem de yataydaki yer değiştirme risklerini değerlendirerek, boruların taşıdığı farklı hammaddelerin boru dengesi üzerine olan etkisini ortaya koymaktır. Ayrıca bu çalışmada, boru et kalınlıklarının güvenirlik üzerine etkisi hassasiyet analizi ile irdelenmiştir. Bu çalışmada endüstriyel boyutlu boruların tasarımına yönelik olup güvenilirliğe dayalı tasarımını içermektedir. Literatürdeki risk analizlerinde riskin seviyesi DNV-RP-H101 standardında düşük, orta ve yüksek risk seviyesi olmak üzere tanımlanmıştır. Belirtilen standartlarda daha çok zemin ve boru etkileşimi üzerinde durulurken, bu tez çalışmasında dalga ve akıntı etkisi birlikte irdelenmiştir. Bu tez çalışmasının özgün yönü, dalga parametrelerine bağlı olarak risk seviyelerinin irdelenmesi ve yıllık yıkılma olasılığının Türkiye'den bir saha uygulaması ile desteklenmesidir. Limit durum fonksiyonlarının MCB ile bulunan kesinlik değeri olasılığı denge durum yüzeyinin altında kalan bölgeyi tanımladığından yıllık yıkılma olasılığını vermektedir. Bu tez çalışması sonucundaki önerim, boru sistemlerinin bütünü düşünüldüğünde, MCB sonucunda bulunan olasılığın tanım olarak borunun münferit olarak yer değiştirmesini, başka bir deyişle deplasman limitinin aşılma olasılığını ifade etmesidir.