Okul öncesi dönem çocuklarının motivasyon düzeyleri ile baba-çocuk ilişkisi ve bağlanma biçimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşe GÖZÜBÜYÜK

Danışman: Saide Özbey

Özet:

Araştırma 48-72 aylık çocukların motivasyon düzeyleri ile baba-çocuk ilişkisi ve bağlanma biçimleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Diyarbakır’ın Silvan ilçesinde bulunan ilkokula bağlı anasınıfları ve bağımsız anaokullarına devam eden 48-72 aylık çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini evrenden tesadüfî küme örnekleme formülü kullanılarak belirlenmiş 331 çocuk oluşturmaktadır. Veriler “Genel Bilgi Formu”, “Okul Öncesi Çocuklar İçin Motivasyon Ölçeği”, “Çocuk Ebeveyn İlişki Ölçeği (Baba Formu)” ve “Bağlanma Öykü Tamamlama Testi” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda çocukların motivasyon düzeyleri, okul öncesi eğitime 2 yıl devam eden, annesi çalışan, babası profesyonel-yarı profesyonel meslek grubunda olan, babasının öğrenim durumu daha yüksek olan çocukların lehine anlamlı farklılık göstermekte (p<0.05); cinsiyet, çocuk sayısı, doğum sırası, anne yaşı, baba yaşı ve anne öğrenim durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermemektedir (p>0.05). Çocukların baba-çocuk ilişkileri, okul öncesi eğitime 2 yıl devam eden ve babası profesyonel-yarı profesyonel meslek
vii
grubunda olan çocukların lehine anlamlı farklılık göstermekte (p<0.05); cinsiyet, çocuk sayısı, doğum sırası, anne yaşı, baba yaşı, anne çalışma durumu, anne öğrenim durumu ve baba öğrenim durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermemektedir (p>0.05). Çocukların bağlanma biçimleri, okul öncesi eğitime 2 yıl devam eden, annesi çalışan, babasının öğrenim durumu daha yüksek olan çocukların lehine anlamlı farklılık göstermekte (p<0.05); cinsiyet, çocuk sayısı, doğum sırası, anne yaşı, baba yaşı, baba mesleği ve anne öğrenim durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermemektedir (p>0.05). Ayrıca çocukların motivasyon düzeyleri ile bağlanma biçimleri arasında güvenli bağlanan çocukların lehine anlamlı farklılık saptanmıştır. Motivasyon düzeyleri ile baba-çocuk ilişkisi arasında ise negatif yönde, orta düzeyde ve anlamlı ilişki bulunmaktadır.

Anahtar Kelimeler : Okul Öncesi Eğitim, Motivasyon, Bağlanma, Baba-Çocuk İlişkisi