Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Çoklu Zekâ Kuramıyla Türkçe Öğretimi Hakkında Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Vecihe Yasemin Zorluoğlu

Danışman: İHSAN KALENDEROĞLU

Özet:

Sanayileşme ile birlikte hem kendi içinde hem de dışarıdan göçün odağı hâline gelen Avrupa ülkelerinde çok sayıda Türk vatandaşı bulunmaktadır. Günümüz itibariyle sayıları altı milyon civarında olan ve dördüncü kuşağa ulaşan, Avrupa'nın farklı ülkelerinde yaşayan Türklerin pek çok sorunu bulunmakla birlikte bunlardan en önemlisi Türkçe ve Türk kültürüne giderek uzaklaşmalarıdır. Bununla birlikte yaşadıkları yere tam anlamıyla uyum sağlayamadıklarından dolayı kendi dil, kültür ve tarihlerine giderek yabancılaşan, özellikle üçüncü nesil bakımından kökeni zayıf, karma nitelikli, kimlik ve aidiyet sorunları yaşayan yeni bir neslin ortaya çıkmakta olduğu görülmektedir. Bir milletin varlığını sağlam temeller üzerine inşa etmesinde dil ve tarihî kazanımlarının aktarılmasının önemine istinaden kullanılabilecek başlıca araç ise dil ve kültür eğitiminin hem içerik hem de nitelik bakımından etkili yöntemler ile verilebilmesinden geçmektedir. Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarının kendi dilleri ve kültürlerine yönelik verilen eğitimlerde kısıtlı zaman, elverişli olmayan ortam ve materyal sorunları yaşandığından etkili ve sonuç almaya yönelik eğitim model ve programlarının uygulanması, aynı zamanda mevcut dönemde her çocuğun kendine has kişisel ve bilişsel özelliklerini gözeten eğitim programlarının devreye alınması gerekmektedir. Söz konusu durum karşısında hedeflenen amaçların gerçekleştirilebilmesi ve standardize programların verimsizliğinin giderilebilmesi için çoklu zekâ kuramına dayalı programların öğrenci ve öğretmen bağlamında bir bütünlük içinde kullanılması gerektiği düşünülmektedir. Bu çalışmada yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına Türkçe öğretimde, çoklu zekâ kuramının kullanılabilmesine yönelik bir araştırma yapılmış ve araştırma kapsamında kuramın elverişliliği ve kullanılabilirliği hakkında öğretmen görüşlerine başvurulmuştur.