OKULÖNCESİ MÜZİK EĞİTİMİNDE UYGULANAN ORFF YAKLAŞIMI'NIN 5-6 YAŞ GRUBUNDAKİ ÇOCUKLARIN RİTİMSEL BECERİLERİNE ETKİLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Didem IŞIN

Danışman: SADIK ÖZÇELİK

Özet:

Okul öncesi dönem, bir çocuğun hayatındaki en önemli yıllarıdır. İnsan gelişiminin yüzde sekseninin bu dönemde tamamlandığı düşünülürse, bu dönemin ne kadar önemli olduğu bir kez daha anlaşılmış olur. Okul öncesinde her alanda çocuk bilgiye açtır. Ve bu açlığı doyurmak büyük oranda okul öncesi eğitim kurumlarına düşer. Müzik eğitimi bu dönemde çocukların gelişimlerinde önemlidir. Zihinsel, bedensel, duygusal, sosyal kazanımlarıyla, başarılı, kendini gerçekleştiren bireyler yaratmaya katkı sağlar. Bu alanda çeşitli müzik eğitim yaklaşımları benimsenmiştir. Araştırmada, bu yaklaşımlardan biri olan, okul öncesi müzik eğitiminde uygulanan Orff Yaklaşımı'nın, 5-6 yaş grubundaki çocukların ritimsel becerilerine etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, verilerin toplanması için 5-6 yaş grubundaki çocuklara ön test ve son test olmak üzere iki aşamalı sorular uygulanmış, testte yer alan otuz adet tartım kalıbı, çocukların ritimsel becerilerini ölçmeyle ilgili konuda soruları kapsamıştır. Araştırmanın örneklemi, araştırmanın evreninden küme yöntemiyle seçilmiş 5 yuva ve kreşten oluşan 5-6 yaş, 80 çocuktur. Araştırma sonucunda Orff yaklaşımı uygulamalarının çocukların ritimsel algılarını geliştirdiği belirlenmiştir. Uygulanan tartım kalıplarının aşama aşama zorlaştığı testte, çocukların da aynı oranda ritim kalıplarını vermekte zorlandıkları görülmüş, fakat ön test sonrası uygulanan Orff yaklaşımıyla devam eden eğitim süreci sonuncu, çocuklar test sorularına yaklaşık başarı artışı ile karşılık verdikleri saptanmıştır.