ORTAÖGRETİM 10. SINIF DÜZEYİNDE GÖRSEL SANATLAR EGİTİMİ ALAN VE ALMAYAN ÖGRENCİLERİN YASADIKLARI ÇEVRENİN ESTETİGİNE BAKIS AÇILARININ KARSILASTIRILMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülsen CEYLAN

Danışman: MELİHA YILMAZ

Özet:

Arastırmada; 20072008 egitim-ögretim yılında, Yozgat il merkezinde bulunan Atatürk Lisesi ve Sürmeli Lisesinde ögrenim gören, ortaögretim 10. sınıf düzeyinde sanat egitimi alan ve almayan ögrencilerin yasadıkları çevrenin estetigine bakıs açıları arasındaki farklılıklar belirlenerek degerlendirilmeye çalısılmıstır. Bu arastırma; Yozgat il merkezinde ögrenim gören ortaögretim 10. sınıf, düz lise ögrencilerine uygulanmıstır. Yozgat il merkezinde, ders ögretim programı kapsamında resim-is egitimi dersleri bulunan Sürmeli Lisesi ve ders ögretim programı kapsamında resim-is egitimi dersleri bulunmayan Atatürk Lisesi 10. sınıf ögrencilerinden 50'ser kisi olmak üzere toplam 100 ögrenci üzerinde yapılmıstır. Örnekleme giren denekler random atama yöntemiyle seçilmistir. Verilerin toplanması için Likert Tutum Ölçegi olusturulmus, bu ölçekle ögrencilerin estetik çevre bilincinin ortaya konması amaçlanmıstır. Bu arastırmada elde edilen bulguların sonucunda frekans ve yüzde degerleri kullanılmıstır. Veriler SPSS 16.0 paket programında analiz edilmistir. Arastırmada elde edilen verilerin degerlendirilmesinde tablolar ve sütun grafikleri kullanılmıstır. Bu arastırmanın sonucunda elde edilen tabloya (Ek 4: Toplam Tablosu) göre; 1. Uygulanan bu tutum ölçegi sonucunda; ortaögretim 10. sınıf düzeyinde sanat egitimi dersi alan ögrencilerin, dersi almayan ögrencilerden, çevre estetigi bilinci konusunda belirgin farklılıkları gözlemlenmistir. 2. Estetik çevre ölçütleri; bir yerin estetik olabilmesi için tasıması gereken özellikleri ifade etmektedir. Görsel sanatlar egitimi dersi alan ögrencilerin, estetik çevre ölçütlerine uygun çevre estetigi bilincine sahip oldukları düsünülmektedir. 3. Görsel sanatlar egitimi dersi bireylere ' biçim, iki boyut, üç boyut, güzel, estetik' gibi plastik sanatlara temel teskil edebilecek birçok kavramı ögrenme , anlama ve yorumlama bilinci kazandırabilmektedir. Ögrencilerin, sanat egitimi dersi ögrenimi sürecinde, estetik bakıs açısı konusunda olumlu bir gelisme gösterdikleri düsünülmektedir. Estetik bilinç düzeyi olusan ögrenciler, zamanla çevresindeki tüm nesnelere ve ortamlara da bu bilinçle bakabilmektedirler. Yasanılan çevre estetiginin de sanat egitiminin bireylerde bilinç düzeyi olusturdugu konular arasında oldugu görülmektedir. 4. Ortaögretim 10. sınıf düzeyinde verilen görsel sanatlar (resim-is) egitimi dersi, arastırmamızın yapıldıgı 2007- 2008 ögretim yılı Resim-is Dersi Ögretim Programında yer alan; görsel anlatım ve estetik, üç boyutlu düzenlemeler, renk, heykel sanatı gibi ünitelerle ögrencilerde estetik bakıs açısı bilinci olusturmaya yönelik temel yeterlikleri saglamaktadır. Bu ünitelerin ögretimi dogrultusunda, ortaögretim 10. sınıf ögrencileri hem yürüdükleri yolları, caddeleri, sehirleri, hem yasadıkları evleri, binaları, hem de gördükleri sanat eserlerini estetik bakıs açısına sahip bir bilinçle inceleyeceklerdir.