İlköğretim 1. kademe görsel sanatlar uygulamalarında motivasyonun yeri ve önemi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: ELİF BANU ASLAN

Danışman: MELİHA YILMAZ

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı; ilköğretim 1. kademe görsel sanatlar uygulamalarında öğretmen tarafından kullanılan motivasyon stratejilerinin öğrencilerin sanatsal başarılarını nasıl etkilediğini ortaya koymaktır. Araştırma için, 2010- 2011 eğitim- öğretim yılı bahar döneminde, Ankara ili Çankaya ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir ilköğretim okulu 1. kademe 3.sınıflardan tek bir şube seçilmiştir. Araştırmada Amaçlı Örnekleme yöntemlerinden Kolay Ulaşılabilir Durum Örneklemesi kullanılmıştır. Araştırma da yöntem olarak betimsel yöntem kullanılmıştır. Bu yöntem içinde araştırmacı tarafından geliştirilen ders planları yoluyla süreç planlanmıştır. Ders planlarında özellikle öğretmenin kullandığı motivasyon stratejilerine yer verilmiştir. Araştırma için gerekli olan veri kaynakları, iki haftalık uygulama sırasında öğrenciler tarafından yapılmış olan resim çalışmalarıdır. Veri toplama tekniği olarak Resim İnceleme Yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizi ise öğrenci resimleri için yapılan değerlendirilmeler ışığında yapılmıştır. Bu resimlerin değerlendirilmesi, 3 uzman tarafından belli ölçütlere göre puanlanarak yapılmıştır. Bu ölçütler öğrencilerin sanatsal başarılarını ölçmede yeterlidir ve araştırmanın alt problemlerini de oluşturmaktadırlar. İlköğretim 1. kademede görsel sanatlar uygulamalarında öğretmen tarafından kullanılan uygun motivasyon stratejilerinin, öğrencilerin sanatsal başarılarında olumlu etkileri vardır. Bulgular ve çıkarılan sonuçların ışığında görsel sanatlar uygulamalarında motivasyon stratejilerinin kullanımının yaygınlaştırılmasına yönelik öğretmenlere ve ileride yapılabilecek bilimsel araştırmalara dair bazı öneriler sunulmuştur.