BENCHMARKING (KIYASLAMA) YÖNTEMİ İLE ALIŞVERİŞ MERKEZLERİNDE ENERJİ YOĞUNLUĞU ANALİZİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Makina Mühendisliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özden KAYA

Danışman: Şenol Başkaya

Özet:

Benchmarking; kuruluşun önceliği olan süreçlerinde en iyiyi veya daha iyileri araştırmak, bulmak, öğrenmek ve kendi süreçlerine uyarlayarak; sürekli iyileşmeyi sağlamak sürecidir. Bu özelliğinden dolayı benchmarking, şirketin üstün performansa ulaşma yolunda en iyi ve en doğru yöntemleri arayışı ve uygulamasıdır ki rekabet gücünü arttırmada etkili bir yöntem olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmada, yüksek enerji giderlerine sahip alış veriş merkezlerinin (AVM) enerji kullanım yoğunluklarının ve verimlilik oranlarının belirlenmesi için benchmarking kıyaslama yöntemi kullanılmıştır. Uluslararası düzeyde yapılan örnek çalışmaların araştırılması sonucu hazırlanmış anket formlarındaki sorular belirtilen amaca yönelik olarak hazırlanmış ve her türlü ayrıntı ve ihtimal göz önünde bulundurulmuştur. Anketler aracılığı ile bilgileri toplanmış 26 AVM, popülasyonu temsil eden örneklem grup olarak kullanılmış ve analitik regresyon metodu ile enerji kullanım yoğunluğu ve verimlilik oranı hesabı yapılmıştır. Hesaplamalar sonucunda elde edilen nihai ve beklenen kaynak enerji yoğunluklarının oranlaması, verimlilik oranlarına ulaşmamızı sağlamıştır. En verimli binaya ait verimlilik oranı (0,15) 100 ile ifade edilen kimülatif yüzdeye sahip iken en düşük verime sahip (2,13) binanın yüzdesel değeri 0'a karşılık gelmektedir. Daha sonra Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğindeki standartlar ve referans değerler dikkate alınarak AVM'lerin enerji sınıfları ve sera gazı emisyon sınıfları belirlenmiştir. Değerlendirmeler sonucunda örneklem grubu oluşturan 26 AVM'nin de A Enerji Sınıfı grubunda olduğu buna karşılık sera gazı emisyon sınıflarının Adan Dye kadar değişiklik gösterdiği görülmüştür. Kullanılan enerji kaynakları arasında elektrik ve fuel-oil tüketim oranının toplam enerji tüketimi içindeki payının yüksek olması, bu durumun en belirgin nedeni olarak tespit edilmiştir.