Lise Öğrencilerinin Fizik Dersine ve 10. Sınıf Bazı Fizik Konularına Yönelik Tutumlarının Ölçülmesi.


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sultan Çağan

Danışman: PERVİN ÜNLÜ YAVAŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı öğrencilerin fizik dersine ve onuncu sınıfın konuları olan; basınç ve kaldırma kuvveti, elektrik ve manyetizma ve dalgalar konularına yönelik tutumlarını belirlemektir. Bu amaç için öncelikle fizik dersine ve seçilen bu üç konuya yönelik tutumları belirleyen ölçekler geliştirilmiştir. Bu çalışma, ölçeklerin geliştirilme aşaması ve ölçeklerin uygulanarak tutumların belirlenme aşaması olarak iki kısımdan oluşmaktadır. Ölçeklerin geliştirilmesine, Ankara ili Kalecik ilçesinde bulunan bir lisenin 10, 11 ve 12. sınıfında öğrenim gören 107 öğrencinin, fizik dersine ve söz konusu üç fizik konusuna yönelik düşüncelerini içeren madde havuzunun oluşturulması ile başlanmıştır. Bu şekilde elde edilen 52 madde ile beş dereceli Likert tipi ölçekler oluşturulmuştur. Bu ölçekler, uzman ve öğrenci görüşleri alınarak düzeltilmiş ve uygun olmayan maddeler çıkarılmıştır. Kırk dört maddeden oluşan ölçekler, Ankara'nın altı farklı Anadolu lisesinde öğrenim gören 9, 10, 11 ve 12. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Fizik dersine yönelik tutum ölçeği 845 öğrenciye, basınç ve kaldırma kuvveti konusuna yönelik tutum ölçeği 906 öğrenciye, elektrik ve manyetizma konusuna yönelik tutum ölçeği 694 öğrenciye, dalgalar konusuna yönelik tutum ölçeği 659 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerden alınan verilerle yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda, fizik dersine yönelik tutum ölçeğinin 28 maddeden, basınç ve kaldırma kuvveti konusuna yönelik tutum ölçeğinin 28 maddeden, elektrik ve manyetizma konusuna yönelik tutum ölçeğinin 30 maddeden ve dalgalar konusuna yönelik tutum ölçeğinin 29 maddeden oluştuğu görülmüştür. Geliştirilen dört ölçek, ilgi, kaygı, özyeterlik ve önem olmak üzere dört faktörden oluşmaktadır ve hesaplanan Cronbach-alfa değerleri ölçeklerin güvenilir olduğunu göstermektedir. Çalışmanın ikinci kısmında, geliştirilen ölçekler Ankara ili Kalecik ilçesindeki bir lisenin onuncu sınıfında öğrenim gören 92 öğrencinin fizik dersine ve konularına yönelik tutumlarını belirlemek üzere uygulanmıştır. Bu uygulamadan elde edilen verilerin Cronbach-alfa değerleri hesaplanmış ve verilerin güvenilir olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular, öğrencilerin fizik dersine yönelik ilgilerinin yüksek, kaygılarının orta düzeyde olduğunu, fizik dersini önemli gördükleri ve özyeterliklerinin yüksek olduğunu göstermektedir. Basınç ve kaldırma kuvveti konusuna yönelik tutum ölçeğinin sonuçlarına göre, öğrencilerin konuya ilgilerinin ve kaygılarının orta düzeyde olduğu, konuyu orta düzeyde önemli gördükleri ve özyeterliklerinin yüksek olduğu söylenebilir. Öğrencilerin elektrik ve manyetizma konusuna yönelik ilgilerinin yüksek, kaygılarının orta düzeyde olduğunu, konuyu önemli gördüklerini ve özyeterliklerinin yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin dalgalar konusuna yönelik ilgilerinin yüksek, kaygılarının ise orta düzeyde olduğu, konuyu orta düzeyde önemli gördüklerini ve özyeterliklerinin yüksek olduğu söylenebilir. Tutum ölçeklerinin uygulanmasından elde edilen sonuçların cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediği t-testi ile araştırılmıştır. Öğrencilerin fizik dersine, basınç ve kaldırma kuvveti ve dalgalar konusuna yönelik tutumlarında cinsiyete göre anlamlı bir fark olmadığı fakat elektrik ve manyetizma konusuna yönelik tutumlarında erkekler yönünde pozitif bir fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin fizik dersine yönelik toplam tutum puanları ile konulara yönelik toplam tutum puanları Pearson korelasyon katsayıları hesaplanarak karşılaştırılmıştır. Öğrencilerin fizik dersine yönelik toplam tutum puanları ile basınç ve kaldırma kuvveti, elektrik ve manyetizma ve dalgalar konularına yönelik toplam tutum puanları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.