Oyun Tabanlı Sanal Gerçeklik Uygulamasının Hemşirelik Öğrencilerinin Trakeostomi Bakımını Öğrenmelerine Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Şüle Bıyık Bayram

Danışman: NURCAN ÇALIŞKAN

Özet:

Bu çalışma, oyun tabanlı sanal gerçeklik uygulamasının hemşirelik öğrencilerinin trakeostomi bakımını öğrenmelerine etkisini belirlemek amacıyla randomize kontrollü olarak yapılmıştır. Bu çalışmaya, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ne 2016-2017 Eğitim Öğretim Yılının Bahar Döneminde Hemşirelik Esasları II Dersi ne kayıtlı 86 öğrenci alınmıştır. Öğrenciler, randomizasyon yöntemi ile 43 kontrol ve 43 deney olmak üzere iki gruba ayrılmışlardır. Çalışmanın yapılabilmesi için etik kuruldan ve kurumdan yazılı izin alınmıştır. Veriler, tanıtıcı özellikler formu, trakeostomi bakımı bilgi testi ve beceri kontrol listeleri ve oyun tabanlı sanal gerçeklik uygulaması değerlendirme formu ile toplanmıştır. Öğrencilerin birbirlerinden etkilenmemeleri için önce kontrol grubundaki öğrencilerin verileri alınmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilerin trakeostomi bakımı teorik dersi ve küçük grup çalışması tamamlandıktan sonra ilk bilgi ve becerileri ölçülmüştür. Örgün eğitime devam eden öğrencilerin yedi gün sonra tekrar son bilgi ve becerileri ölçülmüştür. Deney grubundaki öğrencilerin de teorik ders anlatımı ve küçük grup çalışması tamamlandıktan sonra ilk bilgi ve becerileri ölçülmüştür. Kontrol grubundan farklı olarak, deney grubundaki öğrencilerin cep telefonlarına; örgün eğitime destek niteliğinde hazırlanmış olan trakeostomi bakımı konulu oyun tabanlı sanal gerçeklik uygulaması yüklenmiştir. Öğrenciler, yedi gün bu uygulamayı kullandıktan sonra son bilgi ve beceri ölçümleri alınmıştır. Öğrencilerin beceri ölçümleri objektif yapılandırılmış klinik sınav ile yapılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Mann Whitney-U ve Wilcoxon testleri kullanılmıştır. Bu çalışma sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin son bilgi puan ortalamalarının, kontrol grubu öğrencilerine göre daha fazla olduğu, ancak istatistiksel açıdan anlamlı olmadığı belirlenmiştir (p>0,05). Deney grubundaki öğrencilerin aspirasyon, iç kanül temizliği ve peristomal cilt bakımı beceri puan ortalamalarının kontrol grubu öğrencilerine göre artış gösterdiği belirlenmiştir. İstatistiksel açıdan bu artışın, aspirasyon uygulamasında anlamlı olduğu (p<0,05), ancak peristomal cilt bakımı ve iç kanül temizliği uygulamasında ise anlamlı olmadığı belirlenmiştir (p>0,05). Oyun tabanlı sanal gerçeklik uygulamasının, hemşirelik öğrencilerinin trakeostomi aspirasyonu uygulamasının öğretiminde destek niteliğinde olduğu ve bu uygulamanın beceri eğitiminde kullanılmasının yararlı olacağı önerilmektedir.