Fark Yaratan Babalar Eğitim Programının (FAYAB) Babaların Çocuklarıyla İlişkilerine, Tutumlarına ve Baba Katılımına Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cansu Tutkun

Danışman: FATMA TEZEL ŞAHİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı Fark Yaratan Babalar (FAYAB) Eğitim Programı'nın babaların çocuklarıyla ilişkilerine, tutumlarına ve baba katılımına etkisini incelemektir. Araştırmanın modeli, ön test - son test- kalıcılık testi kontrol gruplu deneysel desen ile nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin aynı çalışmada kullanıldığı karma yöntemdir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Ankara ili Yenimahalle ilçesinde Sağlık Bakanlığına bağlı bir kamu kurumunun kreş ve gündüz bakımevine devam eden 48-72 ay arası deney grubunda 18 ve kontrol grubunda 20 olmak üzere toplam 38 çocuğun babaları oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, İhtiyaç Belirleme Formu, Çocuk Ebeveyn İlişki Ölçeği, BADEP Tutum Envanteri ve Baba Katılım Ölçeği, nitel veriler için Anne ve Baba Görüşme Formları kullanılmıştır. Deney grubunda yer alan babalara 13 oturumluk FAYAB Eğitim Programı uygulanmış, kontrol grubundaki babalara ise herhangi bir eğitim uygulanmamıştır. Araştırma sonucunda Fark Yaratan Babalar Eğitim Programı'nın babaların çocuklarıyla ilişkilerine, tutumlarına ve baba katılımına etkisi olduğu ayrıca, eğitime katılan babalar ve eşlerinin görüşleri doğrultusunda babaların çocuklarıyla ilişkileri, çocuklarına karşı tutumları ve çocuklarıyla etkili zaman geçirerek onların hayatlarına katılımlarında olumlu yönde değişimler yaşandığı sonucuna ulaşılmıştır.