Öğretmen adaylarının sınıf yönetiminde kullanılan disiplin modellerine ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: ELVAN KOÇ

Danışman: MELEK ÇAKMAK

Özet:

Öğretmen adaylarının sınıf yönetiminde kullanılan disiplin modellerine ilişkin görüşlerinin incelenmesini amaçlayan bu araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Günümüzde sınıf yönetiminde kullanılan pek çok disiplin modelinin varlığından söz edilebilir. Bu araştırmada öğretmen adaylarının Davranış Değişikliği Modeli, Rudolf Dreikurs'ın Sosyal Disiplin Modeli, Kounin Modeli, Glasser Modeli, Canter Modeli ve Etkili Öğretmenlik Eğitimi Modeli hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Araştırmaya Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesinde son sınıfta öğrenim görmekte olan 360 öğretmen adayına katılmıştır. Araştırmada veriler, anket aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans dağılımları, aritmetik ortalama, yüzde ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar farklı branşlardaki son sınıf öğrencilerinin bu araştırmada kullanılan disiplin modellerine ilişkin farklı görüşleri olduğuna ulaşılmıştır. Disiplin sağlamada ceza kullanımı, öğretmen adayları tarafından en az katılım oranına sahipken, disiplin sağlanmasında öğrenci katılımı ve empatik anlayış en fazla katılım oranına sahiptir.