Müzik eğitimi anabilim dalı dördüncü sınıf öğrencilerinin eşlik dersine yönelik görüşlerinin incelenmesi (Gazi Üniversitesi örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KARDELEN YILDIRIM

Danışman: Mehlika Dündar

Özet:

Bu araştırma, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı dördüncü sınıf öğrencilerinin görüşleri
doğrultusunda, eşlik dersinin teorik ve uygulamalı çalışmalarının sonuçlarını saptamak,
öğrencilerin aldıkları ders doğrultusunda daha donanımlı yetişmelerini sağlamak, müzik
öğretmeni adaylarının ileriki meslek yaşantılarında okul şarkılarına eşlik yapabilme
durumlarına ışık tutmak ve bunların sonucunda bir çözüm önerisi sunmak amacı ile
yapılmıştır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinin betimsel türüne örnektir. Araştırmada,
2018-2019 Eğitim-Öğretim yılı Gazi Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda
okuyan 46 dördüncü sınıf öğrencisinin Eşlik Dersine yönelik görüşlerini saptamak
amacıyla 31 sorundan oluşan anket uygulanmıştır. Yapılan anket sonucunda elde edilen
veriler SPSS 22 ile değerlendirilmiştir. Öncelikle Cronbach ile anketin güvenirliği
ölçülmüş ardından öğrenci görüşlerine ait frekans (f) ve yüzde (%) dağılımları tablolara
yansıtılarak yorumlanmıştır. Daha sonra ana probleme ve her bir alt probleme ait kurulan
hipotezler değişkenlerin kategorik olması nedeniyle ki-kare testi ve gözelerdeki gözlenen
frekans sayısının 5 den küçük olması durumunda ise Fisherexact testi ile analiz edilmiştir.
Araştırmanın sonucunda, müzik öğretmeni adaylarının dönemlik ve haftalık ders saati
süresini yetersiz buldukları, derste düzenli bir metod kullanmadıkları, derste verilen
çalışmaları seviyelerine uygun buldukları, ders sırasında bir öğrenciye düşen uygulama
süresini yetersiz buldukları, öğrencilerin bir parçaya piyano eşliği yazabilme, deşifre
çalabilme, parçayı transpoze edebilme ve doğaçlama piyano eşliği yapabilme konularında
kendilerini yeterli bulmadıkları ve ileriki meslek yaşantılarında kullanabilecekleri bir
repertuara sahip olmadıkları ortaya çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler :Müzik Eğitimi, Piyano, Eşlik, Eşlik Dersi