Eko-okullar programının uygulandığı ilköğretim okullarındaki öğrenciler ile klasik ilköğretim okullarındaki öğrencilerin çevre bilinci düzeyinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: HAFİFE BOZDEMİR

Danışman: RABİA SARIKAYA

Özet:

Bu araştırmada eko-okullar programının uygulandığı ilköğretim okullarındaki öğrenciler ile klasik okullardaki öğrenciler, çevre bilgisi, çevreye karşı tutum ve çevre dostu davranışlar açısından karşılaştırılmıştır. Böylece eko-okullar programının uygulandığı ilköğretim okullarındaki öğrenciler ile klasik okullardaki öğrencilerin çevre bilinci düzeyleri tespit edilerek iki okul türü arasında bir farklılık olup olmadığı ortaya konmak istenmiştir. Araştırma Ankara ili Çankaya ilçesindeki 3'ü eko-okul, 3'ü klasik okul olmak üzere 6 ilköğretim okulunda ikinci kademede öğrenim gören 656 öğrenci ile yapılmıştır. Eko-okullar ve klasik okullarda öğrenim gören öğrencileri çevre bilinci açısından karşılaştırmak için öğrencilere dört bölümden oluşan Çevre Bilinci Anketi uygulanmıştır. Anket yoluyla toplanan veriler SPSS 15.0 Paket Programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre eko-okul öğrencileri ile klasik okullardaki öğrenciler arasında çevre bilgisi açısından çok az fark olmakla birlikte eko-okul öğrencilerinin çevre bilgilerinin biraz daha fazla olduğu görülmüştür. Çevreye yönelik tutum, çevreye karşı sorumlu davranış ve çevre bilinci açısından iki okul türü açısından farklılık tespit edilememiştir. Cinsiyete göre öğrenciler çevre bilgisi, çevreye yönelik tutum, çevre dostu davranışlar ve çevre bilinci açısından karşılaştırıldığında kız öğrencilerin, erkek öğrencilere göre çevre bilgisi açısından daha bilgili, çevresel tutum ve davranış açısından daha olumlu, çevre bilinci açısından ise daha bilinçli olduğu bulunmuştur. Sınıf seviyesine göre çevre bilgisi açısından anlamlı bir fark bulunamamıştır. Çevreye yönelik tutum, çevre dostu davranışlar ve çevre bilinci ortalamalarına bakıldığında ise 6. sınıf öğrencilerinin, 7. sınıf ve 8. sınıf öğrencilerine oranla çevresel tutum ve davranış açısından daha olumlu, çevre bilinci açısından daha bilinçli olduğu görülmüştür. Eko-okul ve klasik okuldaki öğrenciler arasında sınıf ve okul türü ortak etkisine göre çevre bilgisi, çevreye yönelik tutum, çevre dostu davranışlar ve çevre bilinci ortalamaları açısından anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Fakat öğrencilerin ortalamaları sınıf ve okul türüne göre sistematik olarak dağılmamıştır. Eko-okullarda öğrenim gören 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin çevre bilgisi ortalamalarının klasik okullardaki 6. ve 7. sınıf öğrencilerine göre; klasik okullarda öğrenim gören 8. sınıf öğrencilerinin ise eko-okullardaki 8. sınıf öğrencilerine göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Çevresel tutum ve davranış ortalamaları açısından eko-okullarda ve klasik okullarda öğrenim gören 6. sınıf öğrencilerinin ortalamalarının birbirine çok yakın olduğu; eko-okullardaki 7. sınıf öğrencilerinin klasik okullardaki 7. sınıf öğrencilerine göre; klasik okullarda öğrenim gören 8. sınıf öğrencilerinin eko-okullardaki 8. sınıf öğrencilerine göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin çevre bilinci ortalamalarına bakıldığında eko-okullarda ve klasik okullarda öğrenim gören 6. sınıf öğrencilerinin ortalamaları birbirine çok yakın olmakla birlikte eko-okullardaki öğrencilerin biraz daha yüksek olduğu; eko-okullardaki 7. sınıf öğrencilerinin klasik okullardaki 7. sınıf öğrencilerine göre; klasik okullarda öğrenim gören 8. sınıf öğrencilerinin eko-okullardaki öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür.