İmgelemenin Konuşma Çalışmaları Esnasında İngilizce Öğrencilerinin İletişim Kaygı Seviyelerindeki Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngilizce Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: RASHIN POURABBASKOUHI

Danışman: Bena Gül Peker

Özet:

İngilizce iletişim kurma ihtiyacı, birçok insanı dil derslerine yönlendiren sebeplerin başında gelir. Ancak; birçok dil öğrencisi konuşma becerisi konusunda son derece özenli olsa da, konuşma performanslarının düşük olduğu gözlemlenmiştir. Büyük bir kaygı durumu olan iletişim kaygısı, neredeyse her konuşma aktivitesinin doğal bir parçasıdır. NLP'de popüler bir teknik olan imgeleme, öğrencilerin kaygı düzeyini azaltmanın önemini vurgulamaktadır. İmgelemenin konuşma aktivitelerinde öğrencilerin kaygıları üzerindeki etkilerini inceleyen bu çalışma, Atılım Üniversitesi'ndeki 18 - 21 yaşları arasında, B1 (alt orta) seviyesindeki 34 öğrenciye uygulanmıştır ve veriler hem öntest hem de sontest olarak kullanılan Yabancı Dil Sınıflarında Anksiyete Ölçeği (FLCAS) ile toplanmıştır. Sonuçların baz alındığı ana odak noktası üç konuşma dersinden önce ve sonra ön testler ve son testler yoluyla toplanan nicel veriler üzerinedir. Bunun yanı sıra, altı gözlemciden gözlem kontrol listelerini tamamlayarak yöntemin etkinliğini yansıtmaları istenmiştir ve öğrencilere ise onların bu tekniğe karşı tutumlarını ölçmek amacıyla bir anket verilmiştir. Üçleme, çalışmanın güvenirlik ve geçerliğini arttırmayı hedeflemiştir. Belirlenen sınırlamalara rağmen, sonuçlar, imgeleme uygulaması sonrasında, öğrencilerin konuşma aktiviteleri sırasında daha az iletişim kaygısı gösterdiklerini ve sözlü iletişimi daha etkin ve emin kurabildiklerini ortaya koymuştur.

Anahtar kelimeler: Yabancı Dil Kaygısı, İmgeleme, Nöro-linguistic Programlama, İletişim Kaygısı