Sanal müze gezilerinin farklı lise türlerindeki 9. sınıf öğrencilerinin başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET SİNAN DOĞANLI

Danışman: NEJLA GÜNAY

Özet:

Yapılan çalışmada; Ortaöğretim 9. sınıf tarih dersi “ Türkiye Tarihi’’ ünitesinde sanal müze gezileri kullanılarak yapılan öğretimin öğrenci başarısına etkisi incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada “Ön Test-Son Test Kontrol Gruplu Desen” kullanılmıştır. Araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Kırıkkale ili, Keskin ilçesinde bulunan Anadolu Lisesi 9/A ve 9/B sınıfı öğrencileri ile Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde öğrenim göre 9/A ve 9/B şubelerindeki öğrenciler üzerinde uygulanmıştır. Öğrenci özellikleri açısından her iki grubun denk olduğu çalışmaya, deney (25) ve kontrol (26) gruplarından toplam 51 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi ön test ve son test olarak kullanılmıştır. Uygulama araştırmacı tarafından sınıf ortamında gerçekleştirilmiştir. Tezin konusuna ilişkin uygulama alanı olarak, internet ortamında sanal müze ziyareti imkânı sunan Zazadin Hanı Sanal Müzesi, Sultan Hanı Sanal Müzesi, Horozlu Han Sanal Müzesi, Alâeddin Keykubat Camii Sanal Müzesi, Yunus Emre Türbe ve Camii Sanal Müzesi, Mevlana Sanal Müzesi ve Divriği Darüşşifa ve Camisi Sanal Müzesi seçilmiştir. Veri toplama aracından elde edilen veriler; SSPS22.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın alt problemlerini test etmek için bağımsız (ilişkisiz) örneklemler için t- testi (Independent Samples t-Test) ve bağımlı (ilişkili) örneklemler için t-testi (Paired Samples t-Test) , Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi, Ancova ve Bonferroni Testleri, Levene Testi ve Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen genel sonuca göre; Anadolu Lisesi ve Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi deney grubu ile kontrol grubu öğrencilerinin başarı oranlarında anlamlı bir fark vardır. Farklı lise türlerinde yapılan karşılaştırmada vi Anadolu Lisesi ve Mesleki ve Teknik Liselerinin ön test ve son test puanları arasındaki ilişki pozitif yönlü ama anlamlı olmadığı görülmüştür. Sanal müze gezileri; 9. sınıf tarih dersi “Türkiye Tarihi’’ ünitesi kapsamında deney grubu öğrencilerinin başarı artışında etkili olmuştur.