Sosyal bilgiler öğretiminde tarihi romanların kullanımının öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: TANER ÇİFÇİ

Danışman: BÜLENT AKSOY

Özet:

Bu araştırmanın amacı ilköğretim 7.sınıf Sosyal Bilgiler dersinin öğretiminde bir materyal olarak kullanılan tarihi romanların, öğrencilerin okul başarısı üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili Ayaş ilçesi Sadullahpaşa İlköğretim Okul'unda öğrenim gören 7. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada deney (n=30) ve kontrol (n=30) grubu olmak üzere iki sınıf alınmış ve öntest sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada 7/B sınıfı öğrencileri deney, 7/A sınıfı öğrencileri de kontrol grubu olarak intact metodla atanmıştır. 7/B sınıfı olan deney grubuna tarihi romanların bir materyal olarak kullanıldığı yapılandırmacı yaklaşım modeli uygulanırken, 7/A sınıfı olan kontrol grubuna ise tarihi romanlar kullanılmaksızın yalnızca yapılandırmacı yaklaşım modeline uygun öğretim yapılmıştır. Araştırmada veri toplama amacı ile başarı testi kullanılmıştır. Deneysel işlem öncesi ve sonrasında başarı testi her iki gruba da uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde çift yönlü varyans analizi, tekrarlı ölçümler (repeated measures) yapılmış; frekans, yüzde ve aritmetik ortalama değerleri kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubunun deney öncesi ve deney sonrası öntest ve sontest toplam Türk Tarihinde Yolculuk ünitesi başarı testi puanları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğrencilerin Türk Tarihinde Yolculuk ünitesi başarıları ile ilgili olarak, öntest sontest ortalama başarı puanları arasında anlamlı bir fark vardır. İki ayrı öğretim modelinin uygulandığı deney ve kontrol grubu öğrencilerinin Türk Tarihinde Yolculuk ünitesi başarı testine ait puanlarının deney öncesinden sonrasına anlamlı farklılık gösterdiği, yani farklı işlem gruplarında (deney ve kontrol grubu) olmak ile tekrarlı ölçümler faktörlerinin Türk Tarihinde Yolculuk ünitesi testi başarı düzeyleri üzerindeki ortak etkilerinin anlamlı olduğu bulunmuştur. Türk Tarihinde Yolculuk ünitesi başarı testi puanlarında deney öncesine göre daha fazla artış gözlenen tarihi romanların bir materyal olarak kullanıldığı yapılandırmacı yaklaşım modelinin, tarihi romanların bir materyal olarak kullanılmadığı yapılandırmacı yaklaşım modeline göre öğrencilerin başarılarını artırmada daha etkili olduğu görülmüştür.