İlköğretim Görsel Sanatlar Dersinde Türk Sanatı Eğitiminin Milli Kültür Değerlerinin Kazanılmasına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NEVİN ERYILMAZ

Danışman: Alev Kuru Çakmakoğlu

Özet:

Eğitimin esas görevi milli kültürü koruyup gelecek nesillere ulaştırmak olduğu bilinci ile

Sanatın da kültürü koruyup benimseten gelecek kuşaklara aktaran bir işlevi bulunduğu

düşüncesi olduğundan eğitim programlarında, Türk Sanatı konularına yer verilmesi

önerilmiştir. Bin yıllar içerisinde meydana gelen Türk kültürü çeşitli manevi değerler,

görsel semboller, resimler ve motifler içermektedir. Bu kültürel sembollerin tarihi,

milletimiz için önemi, sanatsal yönü, dünyadaki yeri, görsel sanatlar öğretmeni tarafından

öğrenciye kazandırılması gerektiği kanısına varılmıştır. Türk Milli Eğitimi içerisinde

alternatif olarak ilköğretim 6. sınıflar için, Türk Sanatının Hun dönemi konuları,

toplumumuza ait kültürel ve milli değerlerin sanat eğitimi ile gelecek kuşaklara aktarılıp

yaşatılması için önerilmiştir. Araştırmanın evrenini; Ankara İli Eryaman Cumhuriyet

İlköğretim Okulu; Araştırmanın örneklemini ise, 2016–2017 eğitim-öğretim yılı bahar

döneminde, okulun 6. Sınıf şubelerinden Random yöntemiyle seçilmiş D(Deney) ve A(Kontrol)

şubelerindeki toplam 60 öğrenciden oluşmuştur. “Görsel Sanatlar Dersinde Türk Sanatı

eğitiminin Milli kültür Değerlerine Etkisi” isimli bu araştırma ile araştırmanın

problemlerine cevap bulmak gayesi ile deney ve kontrol grupları üzerinde denenmek amacı

ile tutum ölçeği uygulanmıştır. Öğrencilere uygulanan ön test ve son test tutum ölçeğinden

elde edilen sonuçlar, frekans ve yüzde olarak ortaya konulmuştur. Deney ve kontrol grubu

öğrencilerinin tutumları arasında fark olup olmadığı varyans analizi, bağımlı ve bağımsız

gruplar T testi ile kontrol edilmiştir. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0.5 olarak kabul

edilmiştir. Araştırma sonunda ortaya çıkan sorunlara bağlı olarak İlköğretim Okulları

Görsel Sanatlar Dersinde Türk Sanatı (Hun Dönemi) konularına yer verilmesi

önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler : Türk Kültürü ve Sanatı, Milli Değerler, Hun Sanatı,