Serebral Palsili Çocukların El Fonksiyonları İle Aktivite Ve Katılım Seviyeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Dilan ÖNDER

Danışman: DERAN OSKAY

Özet:

El fonksiyonlarındaki limitasyon Serebral Palsili (SP) çocuklarda hareket bozukluğunun bir göstergesidir. Elde meydana gelen bozukluk gelişmekte olan beynin temelinde yatan patolojiye bağlıdır. Bu çalışmanın amacı SP li çocukların el fonksiyonları ile aktivite ve katılım seviyeleri arasındaki ilişkiyi ortaya koyarak fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecindeki elin önemini vurgulamak ve tedavi protokolüne yön vermektir. Çalışmaya 6- 16 yaş aralığında 100 SP li çocuk dahil edildi. Çocukların demografik bilgileri kaydedildi. Çocukların el becerileri, El Yetenekleri Sınıflandırma Sistemi (EYSS); el fonksiyonları ABILHAND-Kids elle ilgili yetenek ölçeği; aktivite ve katılım seviyesi Pediatrik Özürlülük Değerlendirme Envanteri Fonksiyonel Beceriler (PÖDE-FB) alt başlığı kullanılarak değerlendirildi. EYSS ve ABILHAND-Kids skorları arasında anlamlı ilişki bulundu (p<0,05). ABILHAND-Kids ile PÖDE-FB arasında kuvvetli ilişki bulundu (p<0,05). Ayrıca SP li çocuklar ekstremite tutulumuna ve klinik tutulumuna göre ayrı ayrı sınıflandırıldı; her biri sınıflandırma için el fonksiyonları ile aktivite ve katılım düzeyi ilişkisine bakıldı. Spastik ve diskinetik tip SP de ABILHAND-Kids ile PÖDE-FB arasında anlamlı ilişki (p<0,05) bulunurken, ataksik tipte anlamlı ilişki bulunamadı (p>0,05). Ekstremite tutulumuna göre sınıflandırıldığında ise hemiparetik, diparetik ve kuadriparetik tiplerin tamamında ABILHAND-Kids ile PÖDE-FB arasında anlamlı ilişki bulundu (p<0,05). Sonuç olarak SP li çocuklarda ekstremite tutulumu ya da klinik tipi gözetilmeksizin el fonksiyonları, aktivite ve katılım seviyesini etkilemektedir.