Uzaktan eğitim kalite standartlarının belirlenmesi ve Atatürk Üniversitesi Uzaktan Eğitim Sisteminin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: ABDULLATİF KABAN

Danışman: EBRU KILIÇ ÇAKMAK

Özet:

Bu araştırmada, detaylı bir alanyazın taraması ve belge incelemesi ile elde edilen veriler temel alınarak uzman görüşleri doğrultusunda Uzaktan Eğitim Kalite Standartlarının belirlenmesi, belirlenen standartların önemine ve kullanılabilirliğine yönelik uzaktan eğitim çalışanlarının görüşlerinin ortaya konulması ve belirlenen standartlar çerçevesinde Atatürk Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada nitel yöntemlerle başlayıp nicel yöntemlerle devam edilen keşfedici desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel kısmında, uluslararası uzaktan eğitim kurumlarının belirlediği uzaktan eğitim standartları üzerinde belge incelemesi yapılmıştır. Seçilen standart maddelerinin tamamı iki tur (N=9, N=14) uzman görüşü alma aşaması ile değerlendirilip, Uzaktan Eğitim Kalite Standartları olarak belirlenmiştir. Araştırmanın nicel kısmında ise Uzaktan Eğitim Standartları Belirleme Envanteri ile, belirlenen standartların önemine ve kullanılabilirliğine ilişkin uzaktan eğitim çalışanlarının görüşleri alınmıştır. Uygulamaya en az dört yıllık uzaktan eğitim deneyimi olan üniversiteler arasından uygun örnekleme yöntemi ile seçilen Ankara Üniversitesinin, Gazi Üniversitesinin, İstanbul Üniversitesinin ve Sakarya Üniversitesinin uzaktan eğitim çalışanları (N=56) katılmıştır. Katılımcılar arasında yöneticiler, öğretim elemanları, teknik personel ve içerik geliştirme gibi farklı rollere sahip çalışanlar yer almaktadır. Çalışmada son olarak Uzaktan Eğitim Uygulamalarını Değerlendirme Envanteri kullanılarak ATAUZEM'in belirlenen standartları %79 oranında karşıladığı tespit edilmiştir.