İLKÖGRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN MÜZİK ÖGRETMENLERİNİN MÜZİK DERSLERİNDE KARSILASTIKLARI SORUNLAR VE NEDENLERİNE İLİSKİN GRÜSLERİ (GÜNEYDOGU ANADOLU BÖLGESİ ÖRNEGİ)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Dilek TANYELİ

Danışman: NURAY ÖZEN

Özet:

Bu arastırma Güneydogu Anadolu Bölgesi ilkögretim okullarında görev yapan müzik ögretmenlerinin müzik dersinde karsılastıkları sorunları, demografik özelliklerine (cinsiyet, hizmet süresi, mezun olunan okul, anadal, bulundugu yerlesim yerinden memnuniyet durumu) göre aralarında anlamlı bir farklılıgın olup olmadıgını belirlemek amacıyla yapılmıs betimsel bir arastırmadır. Arastırma, Güneydogu Anadolu Bölgesi illerindeki ( Adıyaman, Batman, Diyarbakır, Gaziantep, Kilis, Mardin, Sanlıurfa ve Siirt) ilkögretim okullarında görev yapan müzik ögretmenlerine anket uygulanarak yapılmıs, 121 okuldaki 121 müzik ögretmenine ulasılmıstır. Anketler uygulandıktan sonra, elde edilen verilerin degerlendirilmesinde çesitli istatistiksel analizler yapılmıstır. Arastırmada elde elden sonuçlara göre, müzik ögretmenlerinin müzik dersinin etkinliklerini (sarkı söyleme, çalgı çalma, müzik dinleme, müzik kuramları ve müzik yaratma) uygulamada, müzik dersi müfredat programının uygulanmasında, müzik kitabının kullanımında, ögretim yöntem ve tekniklerin uygulanmasında, ölçme ve degerlendirmenin yapılmasında çesitli sorunlarla karsılastıgı tespit edilmistir. Ders saatinin yetersizligi, okuldaki araç-gereç eksikligi, sınıfların kalabalık olması, müzik dersi müfredat programındaki kuramsal bilgilerin çok olması ve ögrencilerin bu bilgilerin günlük yasamda kullanılabilirligini benimsenememesi, ders kitaplarının hedeflere ulasmada yetersiz olması, ayrı bir müzik dersliginin olmaması gibi pek çok faktörün bu konuda etkili oldugu görülmüstür. Bu sorunların müzik ögretmenlerinin demografik özelliklerine göre karsılastırılması yapıldıgında genelde önemli bir farklık görülmemekle birlikte, bulundugu yerlesim yerinden memnun olmayanların sarkı söyleme ve müzik dinleme etkinliklerinde bazı sorunlarla memnun olanlara göre daha fazla karsılastıkları sonucu ortaya çıkmıstır.