DRAMA YÖNTEMİNİN DİSLEKSİDE SESBİLGİSEL FARKINDALIK BECERİSİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERPİL TOPALCA

Danışman: Reyhan Yüksel Gemalmayan

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı drama yönteminin dislekside sesbilgisel farkındalık becerisine etkisinin incelenmesidir. Araştırma; durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırma disleksili bir ilkokul öğrencisinin okuma yanlışlarını ve nedenlerini Yanlış Analizi Envanteri ile incelenmeyi amaçlamıştır. Araştırmada, tekil tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Çankaya’da bir özel okula devam eden 7 normal gelişim gösteren ve 1 disleksili olan öğrenci ile yürütülmüştür. Yanlış Analizi Envanteri kullanılarak araştırmaya katılan öğrencilerin okuma hataları tespit edilmiştir. Disleksili öğrencinin yaptığı okuma yanlışları Yanlış Analizi Envanteri açısından değerlendirilmiştir. Öğrencilerin okuma seviyeleri serbest, öğretim ve endişe seviyesi olarak değerlendirilmiştir. Genel olarak normal gelişim gösteren 2. sınıf öğrencilerinin serbest düzeyde olduğu görülmüştür. Disleksili öğrencinin çalışma öncesinde yapılan değerlendirmesinde endişe düzeyinde okuma yaptığı görülmüştür. Yanlış analizleri sonucunda 29 sesin 12 tanesini doğru okuyamadığı, sesler ile görsellerini doğru kodlayamadığı, görselleri doğru seslendiremediği görülmüştür. Disleksili öğrencinin okumaya karşı isteksiz ve kaygılı olduğu gözlenmiş olup okuma becerisi endişe düzeyinde çıkmıştır. Öğrenci parlak zekaya sahip, dikkatini toplama ve sürdürebilme konusunda normal sınırlarda, çalışma belleği olarak strateji geliştirerek geri çağırma becerilerinde beklenilenden daha düşük performans düzeyinde çıkmıştır. Drama temelli eğitim uygulamalarından sonra öğrencinin okuduğu 8 metnin 6 ‘ sında öğretim düzeyi 2 sinde serbest düzey çıktığı görülmüştür. Okunan 8 metinde 12 yanlış okuma 3 atlayıp geçme hatası olarak toplam 15 hata yaptığı görülmüştür. Metindeki kelime sayısı artmasına rağmen öğrencinin yaptığı hata sayısının giderek azalmış olduğu ve endişe düzeyinden öğretim düzeyine doğru pozitif bir gelişme görülmüştür. Disleksili öğrenciye uygulamalardan 10 ve 20 gün sonra metin okutulmuş ve yapılan uygulamanın kalıcılık boyutunda da etkili olduğu görülmüştür. Drama temelli eğitim uygulamalarından sonra öğrencilerin iletişim, işbirliği, özgüven ve yardımlaşma becerileri gelişmiştir. Anahtar Kelimeler : Disleksi, okuma, sesbilgisel farkındalık, dram